El Museu d’Art Contemporani de Barcelona ha cessat de manera fulminant la conservadora en cap, Tanya Barson, i el director de programes, Pablo Martínez. Ho va fer el passat divendres, sense previ avís, via burofax i mentre ressonaven els aplaudiments per la designació d’Elvira Dyangani Ose com a nova directora.

El MACBA argumenta la decisió per implementar un nou organigrama, el qual diu que ha estat treballat des del passat octubre amb les administracions que formen part del Consorci i amb equips del museu, i que suprimeix els càrrecs que exercien Barson i Martínez des de 2016.

El nou organigrama contempla la direcció de conservació i recerca (que inclou els departaments de programes, exposicions, col·lecció, publicacions i centre de documentació) i la direcció d’educació i mediació (amb els departaments d’educació, mediació, responsabilitat social i accessibilitat, i gestió de públics).

Ambdues àrees dependran de la direcció del MACBA (a partir de setembre, a càrrec de Dyangani Ose) i , subratlla, “en cap cas la gerència acumula més poder”, tal com han denunciat Barson i Martínez, sinó “tot el contrari”.

Projectes a mitges

“Aquestes modificacions de l’organigrama no responen a cap necessitat objectiva i tenen com a principal conseqüència la constitució d’un model gerencial de museu en el qual la governança neoliberal queda per sobre del disseny i desenvolupament dels continguts”, denuncien en un comunicat Tanya Barson i Pablo Martínez.

“Crida poderosament l’atenció que aquest suposat canvi organitzatiu es faci en un moment en què el museu e troba sense direcció, mitjançant burofax i, per tant, sense possibilitat de mediació laboral”, remarquen.

A més, recorden que, al ser un cessament immediat, no els ha permès tancar ni traspassar als respectius equips projectes en els quals estaven treballant, com publicacions, la propera edició del Programa d’Estudis Independents, exposicions o col·laboracions amb entitats.

“Gest autoritari”

Barson i Martínez també assenyalen que les modificacions en l’organització no s’han comunicat als representants de la plantilla fins després d’executar els seus cessaments, i que el gerent Josep Maria Carreténo no ha negociat el canvi de model ni amb la direcció sortint (Ferran Barenblit) ni amb l’entrant (Elvira Dyangani Ose).

“Davant d’aquest gest autoritari per part de la gerència, amb la complicitat de l’Ajuntament de Barcelona i altres administracions públiques, ens preguntem pel paper d’aquestes per vetllar, per un costat, pels drets dels treballadors, i per l’altre, pel servei públic d’un museu del prestigi del MACBA”, apunten Barson i Martínez. També es qüestionen el paper dels treballadors: “si són tractats només com a mers executors de les voluntats gerencials o com a veritables agents per al canvi dins i fora de la institució”.

Per la seva part, el MACBA defensa que el canvi de model “obeeix a un mandat dels òrgans de govern de la institució de revisar l’organigrama per adaptar l’organització a l’escenari post-Covid i iniciar així una nova etapa de nova direcció, nous continguts i, sobretot, un museu més proper a la ciutadania”.

Tanya Barson i Pablo Martínez van ser designats conservadora en cap i director de programes l’abril de 2016, després de superar sengles concurs públics, i set mesos després de l’arribada de Ferran Barenblit a la direcció. Les places que van ocupar estaven vacants des de feia més d’un any, quan van ser cessats Valentín Roma i Paul B. Preciado arran de la polèmica amb l’exposició La Bèstia i el Sobirà, de la qual van ser comissaris.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram