El projecte Globalbook és, en síntesi, una capa de tecnologia aplicada a un sector d’activitat (el llibre en totes les seves facetes) que pretén alinear aquest sector amb les tendències de transformació de l’activitat econòmica (producció, distribució, intercanvi i consum), que podríem resumir a partir de la transició des de l’economia industrial cap a un nou esquema caracteritzat per la importància decisiva dels fluxos d’informació, comunicació i coneixement en xarxa. Utilitzant sistemes infologístics altament provats en altres sectors punters, com el d’articles i marques esportives i moda en general.

Hem passat d’una concepció industrial de l’activitat econòmica a un procés de canvi disruptiu que es caracteritza per:

• La interconnexió en xarxa.

• La inversió, caiguda de preus i ús persistent i innovador de les TIC.

• La creixent presència dels fluxos d’informació, comunicació i coneixement en l’esfera econòmica, en un context dominat per la globalització de les relacions econòmiques.

En l’actualitat, l’activitat econòmica incorpora, bàsicament, quatre tipus de coneixement: saber el què (know-what), el perquè (know-why), el com (know-how) i el qui (know-who).

Globalbook actua dins el sector editorial directament en la consecució, estandardització, interrelació i gestió avançada d’aquests quatre tipus de coneixement que fins ara, pel que fa als processos de producció, distribució i venda, no estaven, en absolut, adequadament gestionats ni interrelacionats.

Globalbook presenta una cinquena atribució que es deriva de la progressiva utilitat per a un nombre creixent d’usuaris de sistemes i utilitats d’informació comuns. Aquesta característica, que en termes econòmics es relaciona amb les externalitats de xarxa, té el seu fonament en el fet que la utilitat i el valor per als usuaris creix en progressió exponencial a mesura que augmenta el seu nombre (o llei de Metcalfe).

En aquest sentit, Globalbook es presenta com una xarxa en la qual es poden incloure altres projectes més o menys reeixits que estan pul·lulant pel sector i que per diverses raons no arriben a una massa crítica suficient per obtenir un valor de xarxa, o simplement no obeeixen als estàndards de qualitat de servei que projectes d’aquest tipus requereixen.

Dit d’una altra manera, dins de Globalbook poden germinar noves o pretèrites propostes de valor, tant pel valor intrínsec de la tecnologia / producte / servei, com el valor marginal o de sincronització, la mida de la xarxa respecte a la mida del mercat i la capacitat de conservar creixent aquests valors pel que fa al manteniment del servei i augment de la seva qualitat.

No tots aquests factors els trobem en serveis orientats al sector. El que intentem dir és que aquests, dins el projecte Globalbook, estaran en millors condicions d’aconseguir-los que si des d’una lògica excloent intenten realitzar-los pel seu compte de forma independent. La lògica de les xarxes ben entesa fa de la inclusió un valor i de l’exclusió la base del fracàs.

Per tant, des de Globalbook entenem que l’èxit de la cooperació en xarxes depèn, en part, de factors inherents a les empreses del sector. La capacitat de constituir-se en xarxa, l’aprenentatge i l’increment del coneixement es desenvolupen en un procés acumulatiu que fa que les empreses depenguin de la trajectòria seguida en el passat. Empreses que no cooperen amb altres, per tal de dur a terme un intercanvi mutu de coneixements, acaben reduint a llarg termini la seva base de coneixement i perden la capacitat de restablir intercanvis amb altres.

En canvi, les empreses que estiguin integrades en xarxes de múltiples nivells com Globalbook milloraran contínuament la seva capacitat d’aprenentatge i la seva base de coneixement i, en conseqüència, les seves possibilitats d’aprofitar els nous coneixements.

Altres causes habituals de fracàs en projectes en xarxa són les següents:

• Excessiu plantejament endogàmic, els de sempre amb els de sempre, no garanteix els millors resultats.

• La disparitat d’estratègies, interessos i potencials de poder en una xarxa, que porten a una incompatibilitat de recursos, així com a la dispersió i desorientació del temps i dels beneficis buscats en la cooperació.

• Un comportament oportunista d’agents individuals de la xarxa.

• La incapacitat de mantenir l’excel·lència en el funcionament del a xarxa.

• La mort per falta de creixement

• L’absència d’objectius assumibles.

• Un excessiu èmfasi en una identitat comuna i una orientació cap a l’harmonia, que acabi per eliminar la competència entre els components de la xarxa, desembocant en un conservadorisme col·lectiu que doni lloc, per tant, a l’aparició de “traves” que frenin la innovació.

• Una falta d’identificació personal amb les fites i els continguts de la relació de cooperació, que doni lloc al temor davant d’una eventual pèrdua de competències per als millors rendiments d’altres i desemboqui en indiferència.

Per això és important reconèixer que:

• La prosperitat d’una empresa està directament relacionada amb la prosperitat de la xarxa.

• Intentar no tancar-se, crear xarxa o vincular-se a una o diverses.

• Per aconseguir la prosperitat, una bona idea és alimentar la xarxa.

• Important els estàndards. En la lògica de xarxes i la seva implicació tecnològica és important reconèixer que:

  • Les relacions tenen més força que la qualitat tècnica.
  • Desactiveu barreres.
  • Si cal abandoneu el vostre estàndard i adopteu-ne un de superior que aprofiti millor la xarxa.
  • Ignorar els últims avenços, si cal, per anar per les tecnologies més àmplies.
  • En prendre una decisió de tecnologia, si s’opta pel sistema més connectat, el més obert, l’estàndard més àmpliament acceptat, sempre s’encertarà.

Totes aquestes reflexions ens han portat a definir el que anomenem Globalbook – Comunitats que no és més que la construcció de clústers locals en els quals, per raons culturals i de proximitat física, la interrelació en una xarxa multinivell com Globalbook aportarà un plus de valor. Volem construir Globalbook – Galícia, Globlabook – Castella i Lleó, Globalbook – Castella-la Manxa, Globalbook – Andalusia, Globalbook – Euskadi, etc.

Perquè funcioni Globalbook – Comunitats, la regió, la comunitat de proximitat, resulta un marc especialment indicat per al tipus de cooperació en xarxa quan la proximitat espacial entre els nodes prometi avantatges d’informació, costos i competència. Depenent del tipus d’informació transferida a la xarxa, la proximitat cultural i espacial resulta una condició més o menys important per al procés d’intercanvi.

El coneixement codificat i estandarditzat pot ser transmès a llargues distàncies a costos reduïts, de manera que la proximitat espacial entre l’emissor i el receptor de la innovació no és indispensable. No obstant això, l’intercanvi de coneixements implícits, no codificats, i també de coneixements estratègics i sensibles per a un dels nodes, requereix contactes personals i una comunicació verbal i no-verbal, i resulta sensible a una major distància entre els nodes participants en l’intercanvi de coneixements. O en els casos d’intercanvis lligats a especificitats culturals que requereixin un milieu cultural compartit i que requereixi d’activitats coordinades per la seva preservació i creixement.

La proximitat espacial per si mateixa no és suficient com a element afavoridor de la cooperació en xarxa. L’important és que coincideixin agents els interessos dels quals puguin ser posats en comú i que s’obrin cap a les necessitats dels altres, arribant a convèncer dels avantatges de participar en la xarxa.

Les regions resulten econòmicament fortes i pròsperes quan els seus agents estan integrats en xarxes, tant globals com regionals. Així, mentre les xarxes “bones” destaquen per una relació equilibrada de cooperació i competència, obertura cap a propostes i innovacions exògenes, així com per la sortida de socis vells i l’entrada de nous membres a la xarxa al llarg del temps, les xarxes aïllades, en què els membres presenten una baixa capacitat d’adaptació i es troben presoners de les rutines, poden presentar un obstacle per al desenvolupament regional.

Amb la mateixa lògica construirem xarxes locals a diversos països d’Amèrica Llatina, començant a finals d’any per Mèxic, Xile, Argentina i Colombià.

Albert Pérez Novell, director de Globalbook.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram