La Federació de Productores Audiovisuals ha manifestat el “desencís” que ha provocat la no aprovació dels pressupostos de la Generalitat de 2024 proposats pel Govern, els quals “havien de ser un avenç molt important per a la cultura en general i la nostra indústria en particular”. Ara, el final “sobtat” de la legislatura deixa el sector “en uns llimbs que genera incertesa i preocupació”, assegura en un comunicat.

PROA remarca que el pressupost previst per al Departament de Cultura era “el més ambiciós de la història”, amb 566 milions d’euros, situant-se en l’1,7% del total, i encaminant-se cap al reclamant 2% per al final de la legislatura. En l’àmbit audiovisual, la Conselleria havia pressupostat 56,3 milions, dels quals 35,5 per a la producció pròpia.

“Hem fet un pas enrere”, afirma PROA, ja que finalment el pressupost de la Generalitat ha estat prorrogat. “Això vol dir que, d’entrada, només disposem de les dotacions del punt de partida del 2023, no del que es va acabar executant”, alerta. Com a exemple, cita que en la línia de llargmetratges de ficció es parteix de 9 milions d’euros i no dels 15 que finalment es van destinar l’any passat. En el pressupost no aprovat, la xifra prevista era de 16,2 milions.

La Federació també lamenta que, malgrat l’avançament electoral no afecta les convocatòries de les línies d’ajuts, “sí que altera el calendari d’accions” que han de passar pel Parlament, com ara la nova Llei de comunicació audiovisual de Catalunya, la Llei dels drets culturals, o la Llei de l’Institut de la Filmoteca de Catalunya per elevar-la a equipament nacional.

L’entitat remarca una altra conseqüència per al sector, i és que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals continuarà amb “el mateix pressupost insuficient”.

Paralització a l’Estat

La no aprovació dels pressupostos de la Generalitat ha provocat també la pròrroga dels de l’Estat. PROA considera que les repercussions per a l’Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) “poden ser terribles”. Per argumentar-ho, explica que “la convocatòria tardana de les línies d’ajuts a finals de l’any passat va suposar que part del pressupost no es pogués executar i que, per tant, s’apliqui aquest 2024. Això significa que disposarem de 40 milions d’euros menys, perquè és una quantitat ja compromesa”.

La Federació de Productores Audiovisuals assegura que també hi ha “incertesa” sobre què passarà amb les partides variables que des de l’Estat es reparteixen a les comunitats autònomes en funció de la disponibilitat econòmica de cada any, com per exemple l’anomenat fondillo, i els ajuts per a laboratoris i desenvolupament, així com per a exhibició en sales cinematogràfiques.

Amb tot, l’entitat assegura que té el “compromís” del Govern espanyol per “fer el possible per acostar-nos al que estava previst en el nou pressupost”. En aquest sentit, PROA assegura que “lluitarà en tots els fronts possibles” per millorar la situació pressupostària inicial d’aquest any.

Molt en joc

“Està en joc que no retrocedim en els avenços que ha aconseguit l’audiovisual català els darrers anys. Uns avenços que no han estat fruit de la casualitat ni de l’excepció, sinó d’una aposta de país que implica l’Administració, el teixit industrial i una fornada de professionals als quals hem de donar ales”, reivindica PROA.

Robot Dreams trepitjant la catifa vermella dels Oscars, Alcarràs coronant-se a la Berlinale o Això no és Suècia obtenint el Prix Europa 2023 a la millor sèrie en són clars exemples”, ressalta la Federació.

El pressupost de Cultura creix fins als 566 milions i l’1,7% del total
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram