L’Audiència Provincial d’Osca ha confirmat la sentència que ordena el trasllat a l’Aragó de les pintures murals del Monestir de Vilanova de Sixena que hi ha al Museu Nacional d’Art de Catalunya. Així doncs, s’han desestimat els recursos d’apel·lació que van interposar Generalitat i MNAC a la sentència de juliol de 2016 del Jutjat d’Instrucció número 2 d’Osca. La jutgessa va justificar la seva decisió posant en dubte l’existència del contracte entre les monges propietàries del monestir i el MNAC per cedir indefinidament els frescos exposats al museu, i ara la interlocutòria emesa per l’Audiència ratifica novament aquest punt.

La Generalitat i el MNAC ja han dit que recorreran davant el Tribunal Suprem. Així doncs, les pintures seguiran al museu, perquè la sentència no és ferma.

La sentència confirmada per l’Audiència d’Osca obliga a restituir els frescos murals originals de la sala capitular del Monestir de Sixena, que estan exposats al MNAC, al seu lloc d’origen.

L’Audiència també diu que les pintures es podrien traslladar sense perill “rellevant”, perquè no estan a la paret sinó adherides en teles de cotó i suports de fusta. Malgrat tot, el Jutjat de Primera Instància d’Osca s’ha oposat en reiterades ocasions a un trasllat provisional dels murals fins que no hi hagi una sentència ferma del Suprem.

Fonts del MNAC insisteixen en la fragilitat dels frescos romànics davant el risc de desmuntar-los i traslladar-los fins a l’Aragó, tal com indiquen diversos informes tècnics. En aquest sentit, es recorda que el Jutjat d’Osca ja va rebutjar l’execució provisional de la sentència, ja que el trasllat provisional de les pintures suposava un “risc greu” de deteriorament.

La sentència torna a donar la raó al govern aragonès, que considera que els béns pertanyen de forma legítima a la congregació de l’ordre de Sant Joan de Jerusalem, propietari del monestir, i que se les van endur sense cap títol jurídic de propietat. Segons l’Audiència, no consta que ni les religioses ni la Direcció General de Belles Arts haguessin autoritzat l’extracció.

Les pintures murals en litigi decoraven des del segle XII el monestir de Sixena, però un incendi durant la Guerra Civil les va malmetre. Patrimoni de la Generalitat les va recuperar i les va portar a Barcelona, on van ser restaurades. El MNAC les té en dipòsit des de l’any 1940 i, des de 1960, estan exposades al públic com una de les grans obres mestres de la col·lecció de museu.

Quan el Govern va recórrer el 2016, es va emparar en la “digna” actuació de Josep Gudiol i de la Generalitat per defensar el Monestir de Sixena en ple conflicte bèl·lic. En aquest sentit, va defensar que l’extracció de les pintures va ser una “actuació de clara protecció de les mateixes que, amb el pas dels anys, s’ha concretat amb el seu us museístic, amb total acord amb la propietat de les mateixes”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram