El Govern ha aprovat els Estatuts de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural, la qual neix per gestionar de manera “més àgil” el patrimoni, millorar la qualitat de les intervencions en aquest, i poder fer polítiques que permetin potenciar el coneixement de museus, monuments i jaciments tant entre els catalans com a l’exterior.

Els objectius són aconseguir més visitants; connectar el patrimoni i el conjunt de l’activitat cultural; associar-lo al desenvolupament territorial i econòmic, i millorar l’eficiència dels recursos públics.

L’Agència tindrà adscrits set equipaments i 38 monuments. El equipaments que en formaran part són el Museu d’Història de Catalunya, el Museu d’Arqueologia de Catalunya, el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, el Museu d’Art de Girona, el Museu Nacional d’Arqueologia de Tarragona, el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya i el Centre de Recerca Pedret.

Els 38 equipaments adscrits són: la Cartoixa Escaladei; la Casa-museu Prat de la Riba; la Casa-museu Rafael Casanovas; els castells de Cardona, Claramunt, Miravet, Calonge i de la Granada del Penedès; el castell-monestir d’Escornalbou; els convents de St. Francesc de Montblanc i St. Bartomeu de Bellpuig; els monestirs de Vilabertran, Santes Creus, St. Pere de Rodes, St. Pere de Galligants; Torre Manresana; els jaciments de Castellet de Banyoles, Castell de Palamós, Empúries, Olèrdola, Ullastret; necròpolis, fòrum i teatre de Tarragona; les vil·les romanes dels Munts i Centcelles; l’Arc de Barà; la Torre dels Escipions, la Torre Carles V, els museus Colònia Sedó i Ciment Asland, la Farga Palau, el Palau Moja, el monestir de Sant Pere de Portella, la Roca dels Moros del Cogull, els jaciments del Coll del Moro, el Molí d’Espígol i el centre-magatzem del MNAT.

Per aconseguir els seus objectius, l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural treballarà en nou eixos:

Promoció turística unificada

  • Creació d’un espai a les Rambles de Barcelona per a la promoció i comercialització del patrimoni cultural català.
  • Doblar en quatre anys el nombre de visitants de museus, monuments i jaciments adscrits a l’Agència, que actualment és d’un milió.
  • Llançament de 30 paquets turístics a partir dels monuments catalans “de visita obligada”.
  • Creació de rutes del patrimoni.
  • Millorar la senyalització viària dels monuments i museus.

Restauració del patrimoni

  • Restauració del patrimoni gestionat per l’Agència i també del de tercers a través del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.
  • Assessorament sobre conservació preventiva i difusió dels protocols seguits per restauradors i arqueòlegs del Departament per implementar les darreres tècniques a totes les intervencions.

Acció educativa

  • Creació d’un catàleg únic d’activitats educatives als monuments, museus i jaciments.
  • Creació d’una única oficina de reserva d’entrades per activitats educatives.
  • Establir criteris comuns per a totes les activitats educatives.

Acció cultural

  • Implementar l’acció cultural en viu en els monuments i jaciments gestionats per l’Agència.
  • Connectar amb el conjunt de l’acció cultural del país, especialment amb el sistema bibliotecari i el d’arts escèniques.

Acció cívica

  • Pla d’acció perquè cada monument i museu estableixi relacions fluïdes amb associacions i entitats del seu entorn.
  • Adaptació de les sales i espais per a activitats de tota mena.
  • Activitats de col·laboració amb associacions i entitats del tercer sector.

Polítiques unificades per incrementar visitants

  • Creació de marca pròpia per als monuments i museus, i comercialització de marxandatge.
  • Pla de màrqueting per al reforçament de la imatge dels monuments, especialment els més destacats.
  • Anàlisi del perfil dels visitants per conèixer millor els seus interessos i anàlisi dels públics potencials.

Generació de recursos

  • Instal·lació de serveis de restauració i de serveis complementaris en els principals monuments i museus del país.
  • Pla de comercialització d’espais i reinversió d’aquests ingressos propis en el propi monument.

Cerca de patrocini

  • Crear una unitat específica per a la cerca de patrocinis per als monuments.
  • Associar empreses als monuments i museus catalans perquè es converteixin en “elements de referència” mitjançant accions de patrocini.

Programa d’estudis

  • Elaborar un programa de formació amb la col·laboració de les universitats per transmetre als professionals del Patrimoni els coneixements dels restauradors i arqueòlegs del Departament.

Nou Museu d’Història

El Departament de Cultura fusionarà l’actual Museu d’Història de Catalunya, el Museu d’Arqueologia i el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica en el nou Museu Nacional d’Història. Abans del 2017, quan acaba el lloguer de la seu del Palau de Mar, s’haurà de redefinir i decidir on s’instal·la.

A més, l’Agència definirà monuments d’actuació “prioritària” als quals incorporarà recursos que millorin l’experiència de la seva visita i accions que els facin més presents en la vida cultural.

Sense acomiadaments

L’Agència Catalana de Patrimoni Cultural estarà dirigida per Joan Pluma, director general d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni, i la seva posada en marxa no implicarà acomiadaments, però sí una remodelació de les tasques dels treballadors.

La seva estructura base, que s’endegarà al setembre, estarà formada per una trentena de treballadors seleccionats dels diferents equipaments. A més, 165 empleats seguiran treballant als centres, i 49 ho faran a l’àrea de direcció.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram