Professionals afectats per la gestió d’Ethika Global al Teatre Apolo (foto: Pau Cortina / ACN).

Impagaments que superen els 2 milions d’euros a prop de 200 persones i empreses. Aquest seria el volum de deute que, segons van denunciar aquest dilluns diversos extreballadors i col·laboradors del Teatre Apolo de Barcelona, hauria acumulat el gestor de l’equipament, Ethika Global Real Estate.

El darrer director artístic del teatre, Ricard Reguant; actors i actrius com La Maña; productors, músics o proveïdors acusen directament l’empresa de ser “estafadors professionals” que van entrar en el negoci teatral “sense cap noció ni solvència”.

El Teatre Apolo va tancar diumenge 5 de maig la temporada amb l’última funció de l’espectacle infantil Peter Pan i cap certesa sobre quan i com reprendrà l’activitat. Per ara, l’única informació al respecte per part dels actuals gestors, Ethika Global, és un comunicat emès el passat divendres en què plantegen la voluntat de regularitzar una situació econòmica que reconeixen “delicada” i que atribueixen a la gestió de qui va ser director del teatre des de la seva entrada el 2017, Ricard Reguant, acomiadat el passat desembre.

Mentrestant, al voltant de 200 persones (i empreses) es consideren damnificades per la gestió d’Ethika Global, i calculen que se’ls deuen en global entre dos i tres milions d’euros. Així ho van denunciar aquest dilluns en una roda de premsa conjunta encapçalada per Reguant, amb actrius i actors, productors, músics i alguns dels advocats que els estan duent els molts diversos plets contra l’empresa.

Nombrosos deutes i irregularitats

El volum de casos i la xifra global del deute fa que alguns advocats es preguntin com és que l’empresa no ha presentat encara concurs de creditors. Miquel Mitjans, advocat d’alguns dels extreballadors i actors que han passat per l’Apolo, apunta que la Fiscalia “hauria d’entrar d’ofici” a investigar l’empresa. “Això és la punta de l’iceberg, inicialment ens semblava que podia ser una empresa que té un problema econòmic… Però hem arribat a la conclusió quan van agafar l’explotació del teatre no tenien cap mena d’intenció de tenir un recorregut; són nouvinguts que no tenen estima al teatre, que han volgut buscar notorietat, però no tenien ni intenció ni solvència, això ens consta i hi ha proves evidents”, assenyalava el lletrat.

Segons els afectats, la casuística d’irregularitats de l’empresa amb treballadors de la casa, companyies i empreses vinculades al teatre és gran. Des de contractes que no s’ajustaven al nombre d’hores, altes a la Seguretat Social no formalitzades, impagaments, i fins i tot pagarés sense fons en compliment de sentències judicials.

Els diferents afectats tenen representacions legals diferents i no hi ha una sola causa, per la qual cosa és difícil saber l’import final que se’ls deu. Un grup d’extreballadors estima que se’ls deuen 50.000 euros, però no són els únics. A la producció de Sherlock Holmes (l’última que va veure Ricard Reguant com a director artístic abans de ser acomiadat, segons ell per reclamar un cop més que es pagués a actors i tècnics de les companyies convidades) se li deuen 20.000 euros; 70.000 més a la companyia Tropicana; 94.000 a La Maña (que es va quedar sense la liquidació del que era el seu espectacle de comiat dels escenaris, Un reencuentro inolvidable), o 100.000 al mateix Reguant. El director de la SGAE a Catalunya, Ramon Muntaner, afirma que Ethika Global deu 140.000 euros a l’entitat en concepte dels drets d’autor generats en els espectacles programats a l’Apolo sota la seva gestió.

Segons va exposar en la roda de premsa Ricard Reguant, abans del seu adeu ja s’havia enfrontat amb els gestors en més d’una ocasió, fins i tot amenaçant amb plegar si no es pagava. “Aquests senyors han tancat i s’ho han venut tot, inclús el que no era seu, i així han pogut pagar dos talonaris fets davant de jutge i que no havien pagat, més el sou dels treballadors del teatre”, assegurava.

Sobre el futur de l’Apolo, Reguant va explicar que s’havia posat en contacte amb el seu propietari, un empresari israelià, que li havia transmès la voluntat que segueixi funcionant com a teatre amb uns altres gestors. Segons ell, ara mateix hi ha tres empreses interessades en “remuntar” l’Apolo, “dues de Madrid i una d’aquí”.