Sala principal de la galeria La Madriguera (foto: Maria Pratdesaba / ACN).

El taller artístic de la pintora Paula Bonet, La Madriguera, ha inaugurat aquest dijous una galeria d’art pròpia. Situada al Passatge Valeri Serra de Barcelona, la galeria pretén ser un altaveu per a aquelles autores “que es desvinculen de la necessitat d’agradar” i que “no pertanyen a l’alta elit artística”. “No volem que sigui un lloc per vendre, sinó per exposar peces d’artistes del nostre taller”, ha explicat Bonet. Per això, la primera mostra de la galeria és una selecció de 24 obres d’autores de diferents classes socials i edats, unides a partir de l’exposició Las niñas cambian. Totes elles, segons Bonet, tenen en comú que parlen sobre “el despertar” de la consciència feminista i la necessitat de “qüestionar el sistema”.

L’elecció dels gravats per a l’obertura de la galeria “no ha estat fàcil”, segons l’artista valenciana. “Són 24 obres, però podrien ser moltes més, perquè per La Madriguera passen moltes dones talentoses” ha dit. I en aquest sentit ha precisat que el criteri per escollir-les ha estat aconseguir la màxima diversitat pel que fa a “les tècniques”. “Hi ha obres d’autores que porten molts anys treballant aquí, però també d’artistes joves que han fet un taller de dos dies”, ha afegit.

De fet, el sentit de la galeria no és més que exposar les obres més destacades que s’han gestat al taller artístic de Bonet, un espai que va romandre tancat al públic més d’un any i mig pel cas d’abús denunciat per la mateixa artista valenciana. A finals del 2021, el taller va reprendre l’activitat habitual en una nova ubicació, la que ocupa avui en dia. “La Madriguera és un espai lliure de violències on només es valora la persona perquè és autora, sense embolcalls”. “És el lloc que m’hagués agradat tenir quan era estudiant”, ha confessat Bonet.

Així, la galeria acollirà obres d’artistes d’arreu del món que passen pel taller, com la de la colombiana Laura Medina, autora del mural que decora la façana principal de l’espai. La creació, segons l’artista, no hauria estat possible sense l’acompanyament de La Madriguera, un espai que ha definit com a refugi. “Podem explicar el que ens passa sense filtre, ens donem suport en el procés i celebrem les victòries”, ha subratllat Medina.

De la seva banda, una autora d’un altre dels gravats, Josefina Carvalho, de Xile, diu que formar part de la mostra és “molt fort” des del punt de vista emocional, perquè demostra que “hi ha moltes dones” que desenvolupen la seva obra “sense la pretensió d’anar més enllà”. “Volem expulsar el que tenim a dins i no quedar-nos-ho entre nosaltres”, ha sentenciat.

Inspirada en el gravat ‘Las niñas cambian’, de Roser Bru

La mostra que inaugura la galeria té com a títol Las niñas cambian, el nom d’un dels gravats de l’artista catalana Roser Bru, una de les grans referents de Bonet. “Bru es va exiliar a Xile durant molts anys i vaig tenir la sort de poder-la conèixer quan jo en tenia 21, que és l’edat mitjana de les noies del taller”. “La tenim molt present i jo tinc un vincle molt estret tant amb ella com amb Xile”, ha afegit Bonet.

“Per això ens hem apropiat, des d’un punt de vista feminista, d’aquest títol del gravat de Bru”, ha expressat Bonet, que també ha dit que la mostra parla justament del moment en què les dones “comencen a ser conscients que cal modificar conductes i qüestionar el sistema que justifica i normalitza les actituds masclistes”. “Les imatges escollides parlen sobre com aquestes dones van entendre el ‘despertar’ feminista, i el camí que van decidir prendre”, ha agregat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram