La presidenta del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts, Vinyet Panyella, ha anunciat que ja han finalitzat els treballs sobre el cens d’artistes catalans i que ja preparen un cens de professions vinculades a treballadors de la cultura. Panyella també ha alertat d’un “finançament endèmicament deficient” del sector cultural, de la precarietat laboral que al 2020 s’ha posat de manifest “amb tota la seva cruesa”, així com “un distanciament notable entre la tasca política i la realitat cultural”.

Panyella ha comparegut a la Comissió de Cultura per explicar l’Informe anual sobre l’estat de la cultura i de les arts 2019 que la mateixa presidenta del Consell va entregar el mes passat al president del Parlament, Roger Torrent.

En la seva compareixença, Panyella s’ha referit a la necessitat de tenir un cens d’artistes. En aquest sentit, ha assenyalat que han finalitzat els treballs sobre el cens d’artistes i que és “imminent” la publicació de l’ordenament administratiu. Ha anunciat també que han començat a treballar ja en el cens de professions vinculades a treballadors de la cultura al voltant dels artistes. Aquest cens “ens ha de portar a un ordenament administratiu que permeti orientar les polítiques d’ajuts amb més precisió i molta més extensió també, i no només pels casos de pandèmia, sinó per aconseguir una professionalització i una eliminació de la precarietat tan dramàtica i fora de lloc”.

Per altra banda, i fent referència a l’informe presentat, ha apostat per “polítiques culturals amb finançament suficient, clares i garantint la igualtat de gènere, dimensionades socialment”. També ha remarcat que s’ha “d’evitar l’allunyament entre les polítiques i la ciutadania” amb mesures “planificades amb solucions de continuïtat i que no estiguin sotmeses als canvis i arbitrarietats dels que a vegades marquen la vida política. Sense continuïtat no hi ha política cultural que aguanti”, ha assegurat.

La presidenta del CoNCA també ha avisat “una tensió i prevalença de la centralitat barcelonina amb la resta del territori”. Ha recalcat la desigualtat d’oportunitats pel que fa al gènere”, així com “els canvis de model en el negoci cultural en diversos aspectes, sobretot amb la intervenció empresarial o canvis de model en el negoci de cara el món digital”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram