L’editorial és un sector madur, saturat i hipersegmentat, però també és cert que sempre està en continu moviment. En el món de l’edició el canvi constant és una màxima i cada poc temps una novetat anul·la l’anterior, de manera que cal esbrinar regularment els canvis tant en l’entorn editorial, com en el públic lector comprador de llibres.

Els canvis procedeixen generalment de l’exterior, sent les necessitats dels lectors i compradors de llibres les que ho dicten, així com, també ho fan, l’activitat dels competidors i els avenços tecnològics.

Sigui quin sigui el canvi, cal que les editorials comptin amb una estratègia de gestió de la innovació que els porti a millores tecnològiques i de processos, a la utilització d’eines avançades que els subministrin informació viva del mercat, del que passa a les llibreries, que és l’espai on es dirimeix l’acció de compra d’un títol.

També cal que no parin en la recerca de nous formats, en l’adaptació que exigeixen els nous suports i dispositius, en l’aplicació de nous enfocaments de màrqueting i les noves formes de distribució. Sense oblidar, és clar, una recerca constant de nous títols i autors.

Ja sigui gran o petita, tota editorial ha d’innovar i, és més, es veuran obligades a fer-ho. Es tracta d’una necessitat de primer ordre. És veritat que hi ha editorials més preparades per a això que d’altres, sent les petites i les mitjanes les que ho podrien tenir més fàcil, atès que són bastant més àgils en la presa de decisions, però no disposen de les dades necessàries de mercat a les quals sí accedeixen les grans, ni la capacitat econòmica per subscriure determinats serveis de consultores multinacionals.

Però això està canviant, estan sorgint noves eines que permeten a l’editor controlar la cadena d’aprovisionament en temps real. Saber què ven, on ho ven, quan ho ven, com ho ven i per què ho ven.

Eines de control del punt de venda, del sell-in i el sell-out, així com de la disponibilitat d’estocs i que avaluen la necessitat de reimpressió, mitjançant mètodes d’intel·ligència de negoci.

L’eina que actualment cobreix tota la cadena de valor del llibre (editor-distribuïdor-llibreria) és Globalbook. Pensada per a les grans i petites editorials perquè el seu model de tarifes s’adapta al potencial econòmic de cadascuna d’elles, lluny dels preus de les grans consultores i amb més eficàcia que algun servei que només aporta dades, sense estar treballades i no incorpora intel·ligència de negoci a la seva oferta.

Fer el seguiment dels llibres en temps real ja es possible avui.

Albert Pérez Novell. Fundador de Globalbook.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram