Tot i les incerteses, últimament s’han produït diverses trobades importants al voltant del documental, des del Documenta Madrid i el protagonisme espanyol a Cannes Docs fins a la celebració recent del DocsBarcelona, que aquest any va canviar d’equip directiu, un gran repte superat amb bona nota i millors expectatives.

La comunitat de documentalistes recupera la seva hiperactivitat posant sobre la taula un munt de projectes nous i arriscats, animada per una nova generació de creadors i per les fites recents d’una ficció que beu molt de les narratives del documental. Però també pesen les incògnites, velles i noves, respecte a la determinació dels programadors, la coherència de les ajudes públiques i també, evidentment, la resposta del públic en un context de transformació constant i profunda del mercat.

El principal motor dels darrers anys, les plataformes OTT nord-americanes, està agafant la grip. Hem passat de produir sèries d’investigació de qualitat a una pila de productes autoproduïts per estrelles de la premsa rosa més propers al reality que al documental.

En aquest context, la iniciativa torna a mans de les cadenes públiques i de noves OTT de nínxol com la recentment estrenada CaixaForum+.

La vocació de ProDocs és créixer a tot el país i ser el referent de tots els productors de documental en defensa dels interessos comuns

L’esforç de subvenció de les institucions és important, però ara s’ha d’adaptar a les necessitats del sector: línies específiques, noves pantalles, sèries, etc.

També assistim a un lleuger repunt d’inversions i d’energia en el documental per part de les cadenes públiques, com a mínim de TVE i TV3, a l’espera del que pugui passar a les cadenes de la FORTA amb els canvis polítics i el gir cap a la dreta. La història no convida a l’optimisme.

Però on sembla que no avancem gens, més aviat al contrari, és en les condicions contractuals i la qüestió essencial de la propietat intel·lectual, un tema fonamental en el futur hipercompetitiu que s’entreveu.

La vocació de ProDocs és créixer a tot el país i ser el referent de tots els productors de documental en defensa dels interessos comuns. Només així podrem recuperar el prestigi perdut en la successió de crisis de l’última dècada. Tot el món sembla coincidir en la importància del gènere, ara és l’hora d’actuar.

Albert Solé, director de Minimal Films i president de ProDocs.

Article publicat a Infoproa, el butlletí de PROA.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram