A hores d’ara a ningú li sorprèn que l’audiollibre continuï essent el format de major creixement en el mercat editorial i que els números segueixin demostrant la seva bona salut. Un creixement continuat de dues xifres en els últims cinc anys avala un format que el 2019 viurà grans novetats.

En la conferència FutureBook 2018, celebrada recentment a Londres, s’han posat de manifest les que seran les grans tendències per a l’any que ve.

La tornada a l’oralitat

Els altaveus intel·ligents, la recerca per veu (es calcula que per al 2020 el 50% de les cerques es faran mitjançant ordres de veu, segons un estudi de Comscore) i, en general, els avenços tecnològics associats al format sonor, fan preveure que l’àudio sigui en si mateix la gran tendència de l’any que ve. La paraula parlada és l’última moda i la ràpida penetració que, sobretot, els smart speakers han tingut en el mercat anglosaxó afegiran quotidianitat a l’ús de la veu i al consum de continguts en format sonor, fent així créixer la base d’usuaris de audiollibres.

Storytelling, storyliving… Històries originals per sobre de tot

La importància de les històries globals és un altre dels punts a tenir en compte per al 2019. Les tendències mai havien estat tan globalitzades. La culpa és dels nous agents de l’audiovisual, que, en la seva conquesta pel temps d’oci de l’espectador, han estès els seus tentacles a tots els racons del planeta. Els fenòmens eclosionen, viatgen, maduren i moren a una velocitat cada vegada més accelerada.

Els continguts originals i exclusius són una altra de les grans tendències que es mantenen de cara a les properes temporades. Storytel és, al costat d’altres plataformes d’entreteniment com Netflix o HBO, un dels principals desenvolupadors de sèries originals a Europa, amb més de 200 audiosèries publicades en més de 12 països, amb grans títols i autors de renom.

Democratització de l’accés a les ofertes d’oci

Pel que fa al perfil de l’oient, l’ús de la tecnologia de veu i l’adaptació tecnològica al consum d’àudio, així com l’ampliació de l’oferta de continguts, que aquest any ha crescut en un 50% respecte a l’anterior, distribuiran més uniformement les edats de consum, amb més usuaris per sota dels 20 anys i la incorporació d’un públic de més edat que ara troba amb la veu un ús més intuïtiu dels dispositius i aplicacions d’audiollibres.

Finalment, l’audio first –la publicació editorial primer en format sonor– és un altre dels moviments a tenir en compte i una de les tendències ja destacada per grans mitjans com el New York Times, que s’ha fet ressò diverses vegades aquest any de projectes editorials en aquesta direcció. A Storytel publiquem per primera vegada a Espanya un títol en format audiollibre abans que en paper, gràcies a l’acord amb l’Editorial LxL.

Idoia Cantolla, publishing manager d’Storytel Original.