El Museu d’Història de Catalunya i el Museu Comarcal de Cervera acullen les jornades Museus i perspectiva de gènere, dimarts 18 i dijous 20, per tal de conèixer i debatre sobre la presència i la representació de les dones en els equipaments museístics catalans.

Les jornades es plantegen com una reflexió general sobre els discursos i les propostes narratives que es fan des dels museus, alhora que proposen rellegir el passat a partir de les noves perspectives científiques, els nous paradigmes que la teoria feminista ha anat elaborat. A més s’hi afegeix el debat al voltant de la utilització de la creació artística com a eina reivindicativa i educativa des d’un punt de vista alliberador.

Durant les jornades es presentaran experiències diverses en l’àmbit nacional i internacional, amb la voluntat d’enriquir un debat que contribueixi a fer uns museus menys sexistes.

El primer dia, dimarts 18, al MHC, s’han programat ponències de Fina Birulés, professora de Filosofia Contemporània; Merete Ipsen, del Kvindemuseet i Danmark, el Museu de les Dones d’Aarhus, i Tanya Barson, conservadora en cap del MACBA. A més, la historiadora Isabel Segura presentarà un estudi sobre la visibilitat de la dona en els museus catalans, i hi haurà una taula d’experiències i debat amb Imma Boj, directora del Museu d’Història de la Immigració de Catalunya; Marta Vergonyós, directora del Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison-La Bonne; Jaume Perarnau, director del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, i Pilar Sada, responsable de difusió, educació i exposicions Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.

La segona jornada, dijous 20, a Cardona, hi haurà ponències de Liliane Cuesta, conservadora del Museu Nacional de Ceràmica i Arts Suntuàries “González Martí” de València; Pilar Bonet, crítica i historiadora d’art contemporani, i Ricard Huerta, professor d’Educació Artística a la Universitat de València. També s’ha programat una taula d’experiències amb Cristina Simó i Noemí Nus, de l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu i Peperepep-Turisme Cultural; Maria Permanyer i Glòria Fusté, del Museu de Granollers; Marta Planas i Joana Baygual, dels Museus d’Andorra i Laboratori 376; Carme Bergés, del Museu de Cervera, i l’artista Olga Olivera-Tabeni.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram