El Clúster Audiovisual de Catalunya ha presentat l’informe Switch L’audiovisual augmentat, el qual analitza amb xifres i casos pràctics les grans innovacions tecnològiques com la intel·ligència artificial, la immersivitat o els NFT que estan transformant el sector audiovisual. El projecte planteja una mirada internacional amb experiències rellevants de centres de recerca, grans empreses i start-ups de tot el món, però també de Catalunya.

L’informe de l’Observatori Switch analitza com afecta la IA a la producció i postproducció de projectes audiovisuals amb exemples d’aplicacions que permeten el doblatge instantani de pel·lícules, la creació artificial de música o la generació de personatges virtuals, entre d’altres. El treball examina l’aparició del ChatGPT en l’audiovisual, xatbot que en dos mesos ha aconseguit 100 milions d’usuaris únics. Així doncs, la creació automàtica de contingut ja té impacte en la redacció de guions, la creació de cartells de pel·lícules en pocs segons o en el disseny d’storyboards.

El document també estudia l’aposta pel metavers i els avenços en realitat virtual i realitat augmentada, i analitza l’impacte els tokens no fungibles (NFT) en la creació audiovisual i cultural. Sobre aquests darrers, es ressalta que el passat març es van registrar operacions per valor de 2.000 milions de dòlars. Així doncs, es considera que els NFT entren en una fase de normalització on es generalitzaran més iniciatives destinades a la fidelització i a la construcció de comunitat i no tant a l’acció comercial per a la captació de recursos. L’informe examina les incerteses que els NFT generen, i també les oportunitats per a creadors, productors, distribuïdors i espectadors.

La presentació de l’informe Switch L’audiovisual augmentat s’ha realitzat aquest dimarts al Campus Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra. En l’acte, el president del Clúster, Miquel Rutllant, ha destacat que l’audiovisual augmentat tindrà un impacte molt rellevant en els models de negoci del sector i que afectarà la competitivitat de les empreses que trobaran noves oportunitats de negoci. “Des del Clúster Audiovisual de Catalunya volem acompanyar les institucions i empreses de la nostra indústria en aquest nou viatge a través de la transmissió de coneixement i l’impuls de polítiques i inversions estratègiques”, ha apuntat Rutllant.

En la presentació s’ha celebrat la taula rodona Creativitat humana vs. creativitat artificial: on són els límits? amb la participació de Ramón López de Mántaras, professor d’investigació del CSIC a l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA); Karina Gibert, directora del centre d’investigació Intelligent Data Science & Artificial Intelligence (IDEAI-UPC); Lluís Nacenta, comissari de l’exposició sobre IA al CCCB, matemàtic, músic i investigador, i Anna Giralt, cofundadora del laboratori de recerca Artefacto i codirectora del +RAIN Film Fest.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram