El Museu d’Arqueologia de Catalunya a Ullastret ha obert al públic una sala immersiva on es projecta reconstruida en 3D la ciutat ibèrica en l’època de l’any 250 abans de Crist. El nou espai interpretatiu, inclòs en el recorregut del jaciment, està ubicat en una sala del museu de 10 metres quadrats (reproduint aproximadametn les d’una estança d’un habitatge iber comú), amb tres pantalles d’una superfície de projecció de 13 metres quadrats que envolten els espectadors.

L’audiovisual està concebut com un viatge oníric pels carrers i cases de la ciutat ibèrica, té una durada de sis minuts i s’ofereix en català, castellà, anglès, francès i alemany. Per fer més immersiva l’experiència, s’ha dedicat una especial atenció a la banda sonora i als efectes d’àudio.

La recreació virtual ha suposat una inversió de 102.000 euros i s’ha desenvolupat en el marc del programa Patrimoni en Acció del Departament de Cultura i l’Obra Social ‘la Caixa’.

La reconstrucció 3D

L’equip del projecte, format per arqueòlegs del MAC-Ullastret i especialistes en modelat 3D, va recollir tota la informació arqueològica disponible sobre els aspectes de la ciutat i les va interpretar per tal de dur a terme una reconstrucció volumètrica detallada.

Pel que fa a l’arquitectura i l’urbanisme, es van fer servir les plantes que s’havien pogut dibuixar a partir de les restes existents, però també de les obtingudes per les exploracions geofísiques. La informació arqueològica també ha permès fer hipòtesis sobre l’alçada de les cases, els seus sistemes constructius, les cobertes, els usos, els objectes que conservaven i tot el que fa referència a la seva utilització.

Tant els carrers com els interiors s’han enriquit amb objectes provinents del fons arqueològic exposat al museu monogràfic del jaciment, com ara àmfores, escuts o espases. D’altres objectes, com els carros o les embarcacions, s’han modelat a partir dels exemples coneguts.

La principal motivació a l’hora d’iniciar el projecte de reconstrucció virtual va ser plasmar el nivell de coneixement assolit de com devia ser la ciutat ibèrica d’Ullastret. Partint de la investigació duta a terme els darrers 20 anys i de les darreres actuacions realitzades amb tecnologia punta, els arqueòlegs han pogut avançar en el coneixement de la forma de la ciutat, les seves cases i carrers, i refer pràcticament tota la trama urbana de l’Illa d’en Reixac, un dels barris que formava part de la ciutat. Altres intervencions arqueològiques, com la del sector de la muralla del Puig de Sant Andreu, també han permès identificar la forma i dimensions del gran fossat que envoltava la ciutat, una defensa afegida a les seves potents muralles.

102.000 euros

Per difondre aquesta nova imatge de la ciutat, es va optar per construir virtualment una restitució en 3D de tot el conjunt fent servir un motor de creació de videojocs (Unreal Engine 4), que destaca pel seu gran potencial en la creació d’entorns paisatgístics i per la qualitat gràfica fotorealista que dóna a les seves imatges, segons explica el Departament de Cultura. El sistema permet la seva exportació de forma senzilla a entorns immersius, com ara vídeos 360º, ulleres de realitat virtual i projeccions multipantalla.

La recreació virtual ha suposat una inversió de 102.000 euros i s’ha desenvolupat en el marc del programa Patrimoni en Acció del Departament de Cultura i l’Obra Social ‘la Caixa’.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram