La consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, i el conseller de Cultura, Santi Vila, han signat aquest dimecres el conveni marc de col·laboració per impulsar la creació emergent mitjançant un suport estable al programa de cultura de l’Agència Catalana de Joventut i, en especial, als joves artistes que participen a la Sala d’Art Jove. D’aquesta manera, per primer cop es formalitza un marc d’entesa a partir del qual s’aniran definint accions concretes per afavorir el consum i la producció d’art per part de la població jove.
A més d’incentivar la producció de projectes, també es donarà suport a la formació d’artistes, promovent un marc formatiu no reglat pels joves creadors; a la professionalització dels joves, articulant marcs de treball professionals i amb assessorament; a la formació de públics joves, i a la promoció d’un equilibri territorial tant en la producció i la distribució de projectes com amb la col·laboració amb organitzacions.
Impulsar el consum i la creació
Dolors Bassa ha assegurat en roda de premsa que el conveni “impulsarà el consum i la creació emergent entre el jovent”. “Volem ajudar a tots els joves que tenen la voluntat de fer del nostre país un país més ric i això passa, també, per ajudar als artistes emergents que l’enriquiran culturalment i donaran forma a noves formes d’expressió”, ha afirmat la consellera.
Per la seva part, Santi Vila ha ressaltat la tasca desenvolupada per tots els participants en la Sala d’Art Jove durant els seus deu anys de vida. “Un dels trets distintius de la Sala d’Art Jove es la seva capacitat de treball en xarxa i seva la territorialitat”, ha assenyalat el conseller. En aquest sentit, ha afirmat que des del seu Departament se seguirà “apostant per millorar i incrementar transversalitat i l’eficiència administrativa al servei dels creadors emergents amb el treball conjunt entre les àrees d’Ensenyament, de Joventut, de Cultura i d’Empresa”.
El conveni marc signat permet establir nous acords per a cada projecte o programa i presentar les noves creacions dels artistes emergents en museus i centres d’art de la Xarxa de Centres i Espais d’Arts Visuals de Catalunya.
En aquest sentit, també s’ha signat un conveni per a l’impuls de l’exposició Segueixi els rastres com si fos miop, que inclou un total de 30 projectes artístics que s’han produït i difós a la Sala d’Art Jove els darrers deu anys, amb la voluntat de ser un reflex dels debats que hi ha hagut en la creació artística contemporània durant la darrera dècada a Catalunya.
Programa frontissa
La Sala d’Art Jove és un programa per a la promoció de l’art emergent de la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya, impulsat el 2006, ofereix actualment un entorn per a l’experimentació artística i la investigació, i contempla un seguit de dinàmiques de formació que s’adrecen tant a joves creadors com a estudiants i a públic en general.
L’objectiu és oferir un espai que faciliti recursos per a la formació, la professionalització i la transferència social del treball dels joves creadors. La Conselleria considera la Sala d’Art Jove com un “programa frontissa” entre l’àmbit educatiu i el sector professional de les arts visuals.