El Festival de Tardor de Catalunya Temporada Alta ha tancat la seva 22a edició amb millors números dels inicialment previstos per l’organització. En concret, els espectacles de pagament han aplegat un total de 47.914 espectadors (43.156 a Girona/Salt i 4.558 a Perpinyà), xifra superior als 44.538 de fa un any, però allunyada dels 61.013 del 2011. Amb tot, l’ocupació ha estat del 93,41%, el seu rècord, superant el 90,02% de l’edició anterior, i també el percentatge més alt assolit fins ara, el 93,33% de fa dos anys.

A més, enguany, 12.289 persones han participat de les activitats complementàries del certamen, xifra que situa el total d’assistents en més de 60.000.

Aquest rècord en l’ocupació ha estat causat, en part, per una gestió de l’oferta d’espectacles i dels aforaments a partir de la demanda. Així, en principi, es van programar 88 espectacles, deu més que l’any passat, però amb menys funcions, 109 en lloc de les 122 d’aleshores. La demanda, però, al final ha permès que l’organització programés 25 sessions més, arribant als 134 passis.

Incrementa el patrocini privat

Enguany, el pressupost ha estat de 2.070.000 euros, pràcticament igual que l’any passat (2.037.000), dels quals el Departament de Cultura n’ha aportat 500.000; l’Ajuntament de Girona, 300.000; la Diputació, 125.000; l’Ajuntament de Salt, 40.000, i el Ministeri de Cultura, 50.000. A més, l’aportació privada ha passat de 435.000 euros a 575.000.

Així doncs, un 21% dels ingressos provenen de la taquilla (24,3% fa un any); el 26% del patrocini (21,3% en l’anterior edició), i el 53% de les administracions (fa un any va ser el 54,4%).

En aquest sentit, el festival destaca que aquestes proporcions s’acosten una mica més “al que es considera ideal”: un 33% de diner públic, un 33% de taquilla i un 33% de patrocini, una tendència que vol mantenir.

L’organització també remarca que, del total del pressupost, un 48% es dedica a la contractació (caixets, viatges, dietes i hotels).

Dissenyant el futur tot esperant El Canal

Per al director Temporada Alta, Salvador Sunyer, en el futur el certamen no només ha de basar-se una programació. En concret, segons ell, passa per fer un festival de ciutat, de país, però que treballa per l’espai europeu, amb una voluntat internacionalista; per crear un espai, a través de la Fundació La Ciutat Invisible, que reflexioni sobre la relació entre cultura i societat a través d’activitats i trobades; i per generar un punt de trobada de l’escena europea i iberoamericana.

En aquest sentit, Temporada Alta continuarà treballant amb Perpinyà, malgrat ja no hi ha suport econòmic europeu;  tornarà a fer una edició reduïda a Buenos Aires al febrer, mentre treballa en un conveni perquè les companyies catalanes tinguin gires per Argentina, i s’està movent un nou conveni amb Estrasburg per anar a buscar nous recursos a Europa.

Amb tot, per portar a terme aquests objectius, Sunyer remarca que “falta” El Canal, el que considera una eina necessària de producció que doni continuïtat i presència al festival durant tot l’any.

Produccions, coproduccions i internacionalització

Malgrat la situació econòmica, Temporada Alta ha fet un esforç permantenir-se com a impulsor de la creació escènica catalana, consolidant-la com un dels seus eixos d’actuació. En aquesta edició, el festival ha produït quatre propostes (Degustació; Els folls de Shakespeare; Primera Plana, i la tercera edició del Torneig de Dramatúrgia Catalana) i ha presentat en la seva programació 18 espectacles en els quals ha participat com a coproductor o col·laborador. D’aquests, 16 tenen ja prevista una gira per Catalunya i Espanya, i alguns fins i tot per Europa i Amèrica.

A més, el festival manté la seva aposta per col·laborar en coproduccions internacionals, que aquest any s’ha concretat amb la participació en l’espectacle Fauna, de l’argentina Romina Paula, i treballa per cercar institucions internacionals que coprodueixin muntatges d’artistes catalans. En el programa d’enguany és el cas de RE-Presentació: NUMAX, de Roger Bernat, i d’El policia de las rates, de Bolaño/Rigola.

Temporada Alta també destaca que la Setmana de Programadors – Setmana de Creació Contemporània, enguany ha consolidat la presència d’operadors teatrals internacionals a Girona, amb l’assistència de 71 professionals d’onze països, afavorint el coneixement mutu entre professionals i institucions de diversos països i la circulació internacional de les propostes que s’hi presenten.

La segona edició del projecte #FF80, un programa multidisciplinari de joves creadors de la generació dels 80, i el nou programa Connexió Iberoamèrica, que ha obert nous horitzons de contacte entre les dues escenes, complementen l’aposta de Temporada Alta per consolidar-se com a plataforma d’internacionalització i espai de referència per als professionals catalans, europeus i llatins.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram