Aquest diumenge s’inaugura el Centre d’Interpretació de l’Última Defensa de Barcelona (CIUDB), el nou equipament cultural de Subirats, a l’Alt Penedès. Es tracta d’un centre museogràfic relacionat amb la Guerra Civil on s’explica la memòria històrica dels fets ocorreguts el 22 i 23 de gener de 1939, quan els soldats republicans van construir fortificacions a banda i banda de la carretera amb l’objectiu d’alentir el màxim possible l’avenç de les tropes franquistes cap a Barcelona, fet que va facilitar la sortida de la capital catalana cap a l’exili de molts republicans.
L’obertura del nou equipament té lloc en el marc de les cinquenes Jornades de Recuperació de la Memòria Històrica de Subirats, organitzades pel Centre d’Estudis de Subirats (CESUB) i l’Ajuntament de la població penedesenca.
En el nou espai es podrà veure material bèl·lic, complementat amb un audiovisual amb testimonis locals i un relat dels fets. A més, s’hi vol ubicar una petita biblioteca temàtica de la Guerra Civil, i adaptar el centre per a la realització de diversos actes, com poden ser presentacions de llibres, conferencies o visites escolars. El CIUDEB forma part de la Ruta del Front dels tres itineraris de la Guerra Civil al Penedès.