La consellera de Cultura, Sònia Hernández, i la consellera d’Educació i Formació i Professional, Esther Niubó s’han reunit amb l’equip tècnic del Programa temporal per a la millora de la presència de les arts i la cultura en l’educació, donant així el tret de sortida oficial al seu desplegament. El projecte, que té una durada inicial de tres anys, va ser aprovat pel Govern el passat febrer.

En la trobada, ambdues conselleres han volgut remarcar la importància d’aquest nou programa que pretén vincular els àmbits de l’educació i la cultura per promoure la formació artística i humanística de l’alumnat del país. El projecte fomenta la familiarització i la sensibilitat cap els llenguatges artístics, i també s’incorpora en els processos d’aprenentatge la pràctica cultural com un mitjà per assolir els reptes educatius.

La iniciativa sorgeix arran de les conclusions extretes en el primer Fòrum de les Arts a l’Educació organitzat el març de 2022 pel Consell Nacional de les Arts i la Cultura, del qual en va sorgir la Carta de les Arts a l’Educació, un full de ruta amb 63 recomanacions i uns primers compromisos adoptats per les administracions.

El Govern destaca que el projecte també ha de servir per desenvolupar un dels eixos destacats de la legislatura: garantir els drets culturals i facilitar l’accés universal i la participació cultural amb l’impuls de les arts i la cultura en l’educació.

Desplegament territorial

El Programa per millorar la presència de les arts i la cultura en l’educació pretén desplegar a tot Catalunya les iniciatives programades per ambdós departaments en l’àmbit de les arts i la cultura als centres educatius, així com les impulsades per altres administracions, institucions i equipaments.

L’equip encarregat del desplegament del projecte està format per 14 professionals, entre els quals onze tècnics que treballaran des dels Serveis Territorials del Departament d’Educació: Alt Pirineu i Aran, Baix Llobregat, Barcelonès, Catalunya Central, Girona, Lleida, Maresme-Vallès Oriental, Penedès, Tarragona, Terres de l’Ebre i Vallès Occidental.

L’equip ha començat a establir els primers contactes amb els operadors culturals i educatius dels diferents territoris per tal de detectar les iniciatives que ja s’estan duent a terme, així com valorar les potencialitats per impulsar nous projectes que fomentin la formació artística i creativa entre els infants i joves.

Cadascun dels referents territorials tindrà entre altres objectius: facilitar la connexió entre professionals de la cultura i l’educació; emprar la cultura i les arts com a eines i recursos per a l’aprenentatge transversal de matèries curriculars; organitzar esdeveniments per a l’accés a iniciatives culturals a disposició dels centres educatius; generar recursos pedagògics a disposició del professorat per potenciar la integració dels ensenyaments artístics i culturals en la tasca docent; orientar i adequar al context educatiu els projectes impulsats des dels equipaments culturals; ampliar la capacitat dels centres educatius d’actuar com a espais d’accés a la cultura per a infants i joves, i potenciar les pràctiques artístiques a escoles i instituts.

Sergi Díaz dirigirà el programa per millorar la presència de les arts en l’educació
El Govern crea un programa per millorar la presència de les arts en l’educació
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram