La moneda REC Cultural ha començat a circular als barris de Sants i Poble-sec de Barcelona en una prova pilot. Es tracta d’una versió de la moneda REC (Recurs Econòmic Ciutadà) impulsada per l’Institut de Cultura de Barcelona i l’Associació NOVACT. Per a la campanya s’han posat en circulació 200.000 euros per estimular el consum, la producció i l’accés a la cultura local. L’objectiu és testejar el potencial de la nova moneda.

El REC Cultural es podrà utilitzar en centres cívics, botigues, espais de formació, sales de concerts i museus dels dos barris, amb una doble dimensió: un xec de 200 RECS per a consum cultural que rebran al voltant de 500 famílies beneficiàries de serveis socials, i la bonificació per consum adreçada a tothom.

La prova pilot finalitzarà el 28 de febrer del 2023 (o abans si s’esgota la bonificació), tot i que els RECS Culturals podran seguir circulant i es podran seguir utilitzant en els establiments adherits.

El REC és la moneda ciutadana de Barcelona, exclusivament digital, paritària a l’euro (1 euro és igual a 1 REC) i d’ús voluntari entre les persones, entitats i comerços que l’accepten. Té l’objectiu d’afavorir l’economia local mentre genera cohesió social als barris. El REC va néixer l’any 2018 a través del projecte europeu B-MINCOME, liderat per l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona.

Amb el REC Cultural es vol continuar explorant les possibilitats d’aquest instrument amb un enfocament sectorial i en un context territorial diferent. Un cop finalitzada la prova, i segons els resultats obtinguts, s’estudiarà la viabilitat d’estendre el projecte a tota la ciutat.

Una cinquantena d’establiments i equipaments adherits

El projecte persegueix dos objectius principals. Per una banda, la promoció del consum cultural a través d’un sistema innovador de bonificacions. Qualsevol persona usuària que es doni d’alta a l’aplicació REC Barcelona podrà bescanviar euros a RECS Culturals i obtenir un 50% més per gastar en cultura (per exemple, si es bescanvien 10 euros es rebran 15 RECS Culturals).

Per altra banda, es busca fer arribar la cultura a aquelles persones que hi tenen menys accés a través de xecs de 200 RECS Culturals a 500 famílies usuàries de serveis socials dels barris de Sants i Poble-sec. Al voltant de 750 persones usuàries de serveis socials han estat contactades directament des del departament de Drets Socials de l’Ajuntament per oferir la possibilitat de rebre el xec en RECS Culturals.

Entre els establiments i equipaments adherits fins ara hi ha el Castell de Montjuïc, el CaixaFòrum, el Museu Etnològic i de Cultures del Món, la Fundació Joan Miró, el Museu Olímpic i de l’Esport i el MNAC, les llibreries La Carbonera, Mamut, La Deskomunal i La Inexplicable, o les sales de concert Sinestesia, Meteoro, La Deskomunal i Laut.

Actualment ja hi ha mig centenar d’establiments i equipaments culturals, i la previsió és aconseguir la participació de prop de 1.000 ciutadans i ciutadanes de tot Barcelona. Tot i que en aquesta prova pilot els RECS s’han de fer servir en consum cultural als barris de Sants i Poble-sec, no hi ha límits geogràfics per a la procedència dels beneficiaris.

Amb aquesta prova pilot es vol afavorir la millora en el teixit comercial cultural, dotar d’eines digitals els establiments culturals per ser més competitius, i tenir major visibilitat i capacitat d’atracció. La voluntat és fer créixer les relacions entre els comerços culturals i les persones consumidores, incrementant el grau de relacions econòmiques i de confiança entre el veïnat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram