Quan el nou director del Festival Grec, Ramon Simó, es va presentar en societat al juliol ja va posar sobre la taula algunes idees que tenia en ment i que finalment ha acabat implementant. Però la sacsejada que li ha donat al certamen ha anat fins i tot una mica més enllà.

En concret, el Grec només durarà un mes (de l’1 al 31 de juliol), es concentrarà a la muntanya de Montjuïc, i la programació es centrarà en la “contemporaneïtat”, segons ha anunciat aquest dilluns l’exdirector de FiraTàrrega. El pressupost serà d’uns 3,5 milions d’euros, un 5% inferior.

Que el festival duri menys dies, però, no implica un decreixement de la programació, sinó una condensació d’aquesta. Per a Simó, la compressió del Grec, amb dates d’obertura i tancament ben definides, i la concentració de la graella són elements “fonamentals” per convertir el certamen en un centre d’atracció i de promoció de les relacions internacionals.

Concentració a Montjuïc

Pel que fa a la ubicació, Simó defuig l’expansionisme per Barcelona dels darrers anys i concentrarà tot el festival a Montjuïc: Teatre Grec, Mercat de les Flors, Institut del Teatre, Teatre Lliure, una carpa de circ davant del Pavelló Pavelló Mies Van der Rohe, i una carpa hub del festival a la plaça Margarida Xirgu. Aquesta darrera serà el centre neuràlgic del festival, on hi haurà l’oficina central del Grec, i que en el futur es vol convertir en escenari per presentar-hi el treball de nous artistes.

Amb tot, el festival no renuncia a ser present a la resta de la ciutat, amb com a màxim quatre o cinc espectacles a teatres privats produïts o coproduïts pel certamen que es representarien durant tot el juliol, a diferència de la resta de la graella. Enguany les sales escollides són la Beckett, La Seca, el Poliorama i el Romea. A banda, també preveu programar un parell d’espectacles itinerants que puguin viatjar pels diferents barris de Barcelona.

Quant al tipus d’espectacles, Simó s’ha marcat només programar obres contemporànies, des del període d’entreguerres a l’actualitat, deixant els clàssics per a la resta de la temporada teatral. Aquesta especialització persegueix ampliar el públic per les franges d’edat més baixes, però també els espectadors de teatre internacional, com els d’Avinyó o Edimburg.

La intenció és programar un 50% de produccions catalanes i la resta estrangeres, que a més no es cenyirien a l’eix franco-alemany. Enguany, però, el percentatge serà de 60-40%.

Activitat anual

Ramon Simó també vol donar visibilitat al Grec durant la resta de l’any, la qual fins ara es reduïa a les gires que feien els espectacles que produeix o coprodueix. Ara, el certamen vol establir uns criteris de col·laboració amb les fàbriques de creació de Barcelona per al suport i seguiment dels treballs de creació amb la finalitat d’estrenar-se al festival i, més endavant, fomentar activitats de formació d’artistes i espectadors. A més, es busca un espai d’exhibició estable per a la resta de la temporada per acollir les seves produccions.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram