La novena edició dels Premis Junceda, atorgats per l’Associació Professional d’Il·lustradors de Catalunya (APIC), ha volgut homenatjar els dibuixants més veterans sense oblidar les noves promeses, amb l’objectiu d’“unir les noves generacions amb la vella guàrdia, en paraules del president de l’entitat, Miguel Gallardo.

Els guardons, lliurats el passat dijous, ha distingit Sonia Pulido amb el Premi Junceda 2010 en la categoria de Còmic per Duelo de caracoles (Sinsentido), per “la lluminositat de les imatges i la varietat de recursos narratius”. En aquest apartat, també ha merescut una menció especial l’obra Mil vidas más (Edicions de Ponent), els autors de la qual són Alfons López i Joan Mundet, per “la gosadia d’explicar en el llenguatge del còmic un fragment de la part més dura de la història espanyola”.

La revista Mercurio (Grupo Planeta), de l’il·lustrador Oscar Astromujoff, ha merescut ser la guanyadora de l’apartat dedicat a Premsa i revistes, per “la qualitat pictòrica i l’altíssima capacitat evocadora” que aconsegueix la publicació.

En la categoria d’Animació, el col·lectiu PDA (Pequeños Dibujos Animados) ha estat el guanyador per Un nuevo cuento chino, per “l’ús de la il·lustració i l’animació a favor d’un projecte per a la cohesió social”. La iniciativa s’ha desenvolupat amb col·lectius de nens, en aquest cas, d’un taller fet a la Xina.

En la categoria de Publicitat, el guardonat és Albert Asensio pel seu cartell de FiraTàrrega, en valorar-se “l’atreviment d’una imatge simple i alhora potent amb una il·lustració clàssica, que fa que la Fira de Tàrrega aconsegueixi comunicar-se amb un llenguatge modern”.

En la categoria de Futurs creadors, Camille Vannier, estudiant de l’Escola Massana, ha estat la guanyadora amb El horno no funciona, per “ser una obra coherent i unitària”, i per “retratar amb llibertat creativa i una bona dosi d’humor la realitat dels joves estudiants que comparteixen pis”.

El premi d’Edició d’enguany és per a Maria Castelló Solbes per una col·lecció de vinils del segell Jabalina i que dibuixen, fragmentada, una història “amb més suggerència que evidència”. El jurat ha valorat que les quatre peces prenguin “valor individualment i també com a conjunt”.

En la categoria Científic ha guanyat Carme Lorente per Quadern de vinya, d’Heretat Segura Viudas, “per la traça, pel bon gust en la inclusió de d’il·lustració en el llibre, i pels diferents registres que aconsegueixen dinamisme a la lectura d’aquesta acurada edició”.

El premi a la Coberta de llibre enguany ha recaigut en Riki Blanco per La veritable confessió de Charlotte Doyle (Editorial Bambú), per la “capacitat de desvetllar l’interès del lector per conèixer la confessió i la personalitat enigmàtica de la protagonista”.

Elenio Pico ha estat el guanyador de Llibre de text, per la publicació de Punt d’Intercanvi de La Lia, la Mei, i en Saïd, una obra que Pico ha resolt amb il·lustracions que destaquen per “un format innovador, arriscat i per l’adequació al públic que va destinat, en el context dels llibres de text”.

Encara en l’àmbit editorial, el Junceda a la categoria No ficció adult i infantil ha estat per Joan Maragall. Carnets de Viatge (Diputació de Barcelona) d’Alademosca Il·lustració, “per crear un format insòlit, creatiu i ambiciós sobre una figura literària i que no és la manera habitual de divulgar-la”.

D’altra banda, en el món de la ficció, Meritxell Duran ha estat la guanyadora amb Faules morals (A buen paso) del premi d’Adult ficció “pels seus valors estètics, les seves composicions equilibrades i les capacitats de fer paràboles visuals”.

Pel que fa a la categoria d’Infantil ficció, hi ha dos premis ex aequo. D’una banda, Cómo reconocer a un monstruo (Thule Ediciones), de Gustavo Roldán, “per l’enginy, claredat, humor i perquè fomenta el gust pel col·leccionisme d’àlbums”, i perquè “dins la trajectòria de l’autor marca una fita”. D’altra banda, també ha estat premiada Sònia Alins, amb l’obra La princesa i el drac (Parramon Edicions) pel “repte d’actualitzar i enriquir la relectura de la llegenda i perquè l’autora l’ha innovada d’una manera molt reeixida”.

El Premi Junceda Ibèria, l’única de les 14 categories dedicada a professionals del conjunt de la península, ha premiat Los diarios de Adán y Eva de Mark Twain (Libros del Zorro Rojo), de Francisco Meléndez, per “l’elegància volgudament imperfecta de les il·lustracions”. El jurat valora els “dibuixos, amb certa irreverència, que interpreten amb llibertat el text que els inspira”.

Finalment, l’APIC ha concedit el Junceda d’Honor a Marta Sierra per “l’aportació a la dignificació de la il·lustració i del còmic, a través del seu treball com a ideòloga i comissària de les exposicions més importants que s’han fet en aquest país sobre el nostre entorn professional”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram