Un total de 1.897 membres de colles de diables i bestiari d’arreu de Catalunya han completat la formació que els atorga la certificació de Responsable de Grup de Consumidors Reconeguts com Experts. Aquesta acreditació és necessària per participar en festes de foc d’acord amb el nou Reglament d’articles pirotècnics i cartutxeria aprovat pel Govern espanyol al maig del 2010. Es tracta de la transposició de la directiva europea sobre la posada al mercat d’articles pirotècnics, la qual incorpora les demandes del Govern català consensuades amb les federacions de colles de foc i el municipalisme.
Des de l’octubre del 2010 fins a l’abril de 2011, es van organitzar 21 cicles formatius a diverses poblacions catalanes, cadascun dels quals tenia una durada de 20 hores, 10 presencials i 10 virtuals. La formació incloïa continguts relatius a la legislació sobre manifestacions festives amb pirotècnia, l’organització de correfocs (tràmits, mesures de seguretat i emergència, assegurança, documentació, etc.), el paper del responsable de grup, les propietats i la composició dels artificis pirotècnics i les seves tècniques de preparació, exemples de possibles incidents i bones pràctiques.
Posteriorment, cadascuna de les persones acreditades com a Responsable podrà gestionar el reconeixement dels membres del seu grup de Consumidors Reconeguts com Experts.
La formació ha estat organitzada pel Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana (CPCPTC) del Departament de Cultura, en cooperació amb l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya, la Federació de Diables i Dimonis de Catalunya, la Direcció General de Protecció Civil del Departament d’Interior, i la Delegació del Govern de l’Estat a Catalunya.