El president de la Federació de Productors Audiovisuals (PROA), Raimon Masllorens, ha reclamat a les administracions més inversió i mitjans per a les televisions públiques TV3 i TVE, perquè aquestes incrementin les contractacions de cara a la segona part de l’any i ho puguin començar a fer des d’ara. “Les televisions públiques estan parades i dotar-les de més diners seria clau”, assenyala en una entre vista a l’ACN, on vaticina que les conseqüències de la crisi del coronavirus “poden ser molt greus” per la sector audiovisual.

La setmana passada PROA va criticar que el Govern espanyol no hagi recollit les especificitats de les productores en les mesures extraordinàries aprovades per fer front l’impacte econòmic i social de la pandèmia. L’entitat considera que la mesura de l’expedient de regulació d’ocupació temporal “està dirigida a protegir l’ocupació fixa i no els contractes temporals, fet que deixa fora les productores audiovisuals, ja que no contempla la temporalitat dels seus treballadors, subjectes a les necessitats de les produccions”.

“Cada indústria té les seves idiosincràsies, però en el nostre cas estem en un buit legal que no sabem molt bé cap a on hem d’anar”, afirma Raimon Masllorens.

Per pal·liar la situació, l’entitat està parlant amb l’Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) i el ministre de Cultura, José Manuel Rodríguez Uribes. El president de PROA admet que veuen una predisposició i que la seva intenció és fer-los costat. “Estem en contacte i hem pactat que trobarem solucions conjuntes tant per part del Ministeri de Cultura com del Departament de Cultura”, assenyala.

Masllorens alerta que poden haver-hi pèrdues “molt grans” i el tancament de moltes empreses. “Hi ha pel·lícules, sèries o produccions aturades, i aquestes tenien uns calendaris, uns actors i uns tècnics contractats que ara es desconeix si després estaran en una altra pel·lícula”. També apunta que hi ha estrenes que estan aturades: “Què farem amb aquestes estrenes?, aniran totes al darrer trimestre o quadrimestre? Molts projectes s’endarreriran un any”.

El paper de les plataformes

Raimon Masllorens creu que les plataformes de cinema i sèries online com Netflix, HBO o Filmin poden “desembussar una mica” la situació, però afegeix que hi ha pel·lícules que tenen el pla de finançament basat en l’estrena en sales perquè si no es fa així no poden aconseguir ajudes. “Espero que l’administració serà benvolent amb tot això”. Per altra banda, el president de PROA recorda que hi ha “un tipus de cinema que necessita anar acompanyat d’un festival i aquests no s’estan fent”.

Amb tot, Masllorens subratlla que les plataformes estan tenint molt consum i reclama que “això faci que aquestes encarreguin més productes quan tot això vagi acabant, o ja ho poden encarregar ara perquè els guionistes estan a casa”.