Des de la primera edició celebrada al Poble Espanyol l’any 2001, el Primavera Sound ha crescut molt, però sense perdre la seva identitat i, en línies generals, de manera sostinguda (l’única excepció, potser, l’estirada del 2004 abans de fer el salt al Fòrum). Dels 7.700 espectadors del primer any s’ha passat als 190.000 del darrer, la seva xifra més alta, la qual es preveu repetir enguany.
El creixement del Primavera Sound, però, no s’ha limitat al recinte del festival durant els tres dies que dura, sinó que amb els anys s’ha anat expandint en espai i temps al llarg de la ciutat amb nombrosos concerts.
En aquesta 15a edició, el certamen ha programat 295 actuacions de 217 artistes, dels quals 193 tindran lloc al Fòrum de dijous a dissabte, mentre que els 102 restants formen part del Primavera a la Ciutat, que va arrencar a finals d’abril, la gran majoria gratuïts.
Un dels factors de l’èxit del Primavera Sound és l’alta fidelització del públic: una cinquena part compra els abonaments amb molta antelació, molts sense conèixer ni la programació. Un altre és la internacionalització de la proposta: el 2014, un 44% era públic estranger, vingut per l’oferta musical però també atret per la marca Barcelona.
Tot plegat ha fet que el Primavera Sound s’hagi creat un nom en el circuit internacional, fins al punt que des de Porto els van encarregar una edició per a la ciutat que enguany arriba a la quarta edició.
El pas endavant del PrimaveraPro
Un element que palesa el pes del Primavera Sound és la trobada de la indústria musical que es programa en paral·lel. En la seva sisena edició, les activitats diürnes del PrimaveraPro es traslladen al MACBA a causa del creixement de l’any passat, quan va aplegar 2.635 professionals, un 31,95% més que el 2013 (en l’edició anterior ja s’havia mudat al Convent de Sant Agustí per absorbir la seva crescuda).
Una altra novetat destacable de la trobada professional d’enguany és que acollirà les primeres edicions del Congrés Internacional de Sales de Concerts i del Congrés Internacional de Segells Independents. En el primer, organitzat conjuntament amb l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC) i en col·laboració de Live DMA (la xarxa europea de sales), es debatrà sobre aspectes com les polítiques musicals a les ciutats i la relació amb el públic.
Per la seva part, el segon congrés, realitzat amb la col·laboració de la Unió Fonogràfica Independent (UFI) i IMPALA (l’associació europea de discogràfiques independents), reuneix els principals segells del món per reflexionar sobre polítiques digitals europees, els ingressos que genera la música a nivell internacional, el paper dels segells independents en el context de la indústria musical global i els seus reptes de futur.
En total, el PrimaveraPro ha programat 90 activitats amb la participació de 140 ponents. A banda de panells, taules rodones, sessions de networking i showcases d’artistes, la trobada acull una hackaton en coordinació amb diverses universitats amb l’objectiu de trobar solucions tecnològiques aplicades per al sector musical.
Durant el PrimaveraPro també se celebra el segon Concurs d’Idees i Fòrum d’Inversió de la Indústria de la Música, que premiarà una idea de negoci innovadora i un projecte, als quals s’oferiran facilitats com assessoria o recerca d’un inversor.