La plataforma Recomana ha donat a conèixer els guardons especials de la 23a edició dels Premis de la Crítica d’Arts Escèniques, que es lliuraran el 10 de maig en una gala a La Villarroel de Barcelona.

Enguany, el Premi Gonzalo Pérez de Olaguer honorífic recau en la companyia de teatre gestual Tricicle, fundada el 1979 per Joan Gràcia, Carles Sans i Paco Mir. D’aquesta manera es vol reconèixer “la trajectòria de més de 40 anys provocant somriures al teatre i a la televisió tant a dins com a fora de país, amb gags i espectacles memorables com Slastic, Sit o Bits”.

Per la seva part, el Premi Maria José Ragué a contribucions feministes des de les arts escèniques és per al col·lectiu Nus Cooperativa, el nucli del qual està format des de 2017 per Rocío Manzano, Magalí Permanyer i Eli Rius. L’entitat desenvolupa accions i processos transformadors amb perspectiva feminista i comunitària, des de la creativitat i la cura. El reconeixement anirà acompanyat d’un documental que continuarà la Col·lecció Maria José Ragué, iniciada el 2020 amb la peça al voltant de l’associació de creadores Projecte Vaca.

Quant el Premi a la Sala, en aquesta edició s’ha plantejat com un homenatge a totes les sales de Catalunya per “reconèixer el valor i la força de continuar en actiu en un any tan complicat”.

Finalment, el jurat de dansa dels Premis de la Crítica ha decidit atorgar una menció especial al SAT! Teatre per “la seva aposta permanent per la dansa i perseverança en el sector”.

Durant la gala de lliurament dels guardons també es farà un breu homenatge a Montse Otzet, crítica de dansa des del 1989 i membre de Recomana des dels seus inicis, que va morir el passat novembre.

Premi a la programació a distància

En aquesta edició dels Premis de la Crítica s’ha volgut reconèixer la situació d’excepcionalitat provocada per la pandèmia de la Covid-19 i destacar l’esforç per adaptar-se al tancament de les sales.

Per això, s’ha decidit crear un Premi Especial a la Programació a Distància per distingir les iniciatives sorgides, i s’han destacat especialment les generades pel Teatre Lliure. D’aquesta manera, es reconeix “la capacitat de reacció de l’entitat, que va oferir continguts especialment creats per al mitjà digital, tals com el Teatre Radiofònic o el cicle Clàssics per a criatures, només dos mesos després de l’inici de l’estat d’alarma”. També es condecora el naixement de la convocatòria dels Ajuts Extraordinaris Carlota Soldevila a la creació.

De cara a futures edicions dels Premis de la Crítica, el jurat valorarà la continuïtat o no d’aquesta categoria en funció de com es desenvolupi aquest tipus de programació digital com a oferta consolidada dels teatres.