L’Institut de Cultura de Barcelona ha fet públics els guanyadors dels Premis Ciutat de Barcelona 2019, dotats cadascun amb 7.000 euros. El lliurament dels guardons tindrà lloc l’11 de febrer al Saló de Cent de l’Ajuntament, en un acte presidit per l’alcaldessa Ada Colau i conduït per la periodista Núria Dias.

Els premis tenen per objectiu distingir la creació, la investigació i la producció de qualitat realitzada a Barcelona per creadors o col·lectius que hi treballen o per institucions i organitzacions que les promouen o les produeixen.

Guanyadors dels Premis Ciutat de Barcelona 2019

Audiovisuals: l’associació Dones Visuals per les seves “iniciatives en el suport i la visualització del treball de les cineastes, expressat especialment a través de l’impuls dels programes Acció curts, Acció viver i Directori”, i pel “compromís en la transformació dels imaginaris androcèntrics”.

Arts visuals: a Kao Malo Vode Na Dlanu (Com una mica d’aigua al palmell de la mà), un projecte de Mireia Sallarès sobre l’amor a Sèrbia, per “haver dut a terme una investigació pluridisciplinar que posa l’accent en els afectes com a forma de reflexionar i defensar un activisme sobre les relacions interpersonals i de poder”.

Circ: a la companyia Baró d’Evel per l’espectacle Falaise, “perquè ens ha transportat a un penya-segat emocional i emocionant i ens ha mostrat a escena la meravellosa diversitat animal dels cossos i dels esperits dels intèrprets, i perquè uneix el moviment i el risc amb la creació plàstica en viu i destrueix les fronteres entre les formes d’art”.

Dansa: a l’obra Set of Sets, dels coreògrafs Guy Nader i Maria Campos, per “la seva qualitat compositiva, que cristal·litza amb excel·lència el seu treball de recerca”.

Música: a Chicuelo i Marco Mezquida pel seu disc No hay dos sin tres, “per haver-hi sabut conjugar la improvisació i la composició, per haver-hi fet dialogar generacions, tradicions i estils, i per haver-hi sublimat l’alegria, la naturalitat i la frescor amb un joc musical que reflecteix i projecta l’atreviment i l’esperit lúdic i mediterrani propis de la ciutat de Barcelona”.

Teatre: a Silvia Delagneau i Max Glaenzel per l’escenografia i el vestuari de l’espectacle Europa Bull, “per la seva incidència en el dispositiu dramatúrgic i per la ironia i la qualitat de la proposta estètica, així com per la seva mirada, el seu compromís amb la creació i la seva aposta per hibridar llenguatges en col·laboració”.

Literatura en llengua catalana: a l’obra Serem Atlàntida de Joan Benesiu, per “una creació narrativa d’una gran ambició literària”. El jurat destaca que “l’obra descriu, de manera brillant, el conflicte actual de construcció d’una identitat personal i col·lectiva des d’una perspectiva europea”.

Literatura en llengua castellana: a Mateo García Elizondo per la seva obra Una cita con la Lady, per “una prosa brillant que construeix, sense metàfores, la vida interior d’un personatge marginal i recupera de forma insòlita el motiu clàssic de la bona mort”.

Assaig, ciències socials i humanitats: a Marta Marín-Dòmine pel llibre Fugir era el més bell que teníem, per “la seva capacitat, a partir d’un relat biogràfic, de fer un exercici de memòria col·lectiva sobre l’exili, el desarrelament i la ciutat de Barcelona, i permetre’ns alhora tractar temàtiques socials del present”. Menció especial: a l’obra Sempre han parlat per nosaltres, de Najat El Hachmi, per la seva “reflexió personal sobre un debat d’actualitat dins dels feminismes”.

Traducció en llengua catalana: a Arnau Barios per la traducció de l’obra Eugeni Oneguin, d’Aleksandr Puixkin, per “haver portat al català, en vers i de manera brillant, un clàssic universal tan distant lingüísticament i culturalment”. El jurat també destaca “l’ambició i la constància del traductor, que ha aconseguit un text que no defalleix tot mantenint el ritme de l’original i alhora fent-lo proper al lector d’avui”.

Cultura popular i tradicional: a l’associació Carabutsí per “preservar, valorar i dinamitzar la memòria gitana en perspectiva de gènere i acció intercultural”. El jurat també ha premiat l’entitat “per la consolidació aquest 2019 d’un procés d’interpretació i divulgació del patrimoni i la identitat gitana a la ciutat de Barcelona; per l’arrelament, la localització i la creació d’interrelacions en un context de xarxes veïnals”. / Menció especial: a Josep Fornés Garcia “per l’activisme cultural, especialment vinculat a la ciutat de Barcelona, i per ser capaç de generar processos, xarxes i aportar una mirada crítica des del rigor acadèmic”.

Disseny: a Sara González de Ubieta pel seu treball “innovador” sobre disseny de calçat, recollit a la publicació Pràctica. El jurat destaca “la recerca i la metodologia sobre materials no convencionals i sostenibles, que replantegen formalment el concepte clàssic de la sabateria, així com la seva interacció amb l’artesania local”. / Menció especial: a la fira de publicacions independents Gutter Fest, per la seva “capacitat col·lectiva de visibilitzar la comunitat de les arts gràfiques autogestionades de Barcelona”.

Premi Agustí Duran i Sanpere d’Història de Barcelona: a Ximena Illanes Zubieta pel llibre En manos de otros. Infancia y abandono en la Barcelona del siglo XV, per tractar-se d’una obra que aborda la història d’una institució de fundació medieval encara viva en l’actualitat, l’Hospital de la Santa Creu de Barcelona, i de la seva acció concreta de protecció de la infància.

Educació: a l’exposició Antoni Benaiges, el mestre que va prometre el mar, organitzada pel Museu Marítim de Barcelona i Memorial Democràtic, “per l’enfocament educatiu i original que fa en recuperar el patrimoni pedagògic silenciat; perquè estableix un diàleg entre el passat i el present, i perquè mostra els valors de l’escola democràtica, en un moment que s’estan qüestionant i necessitem tenir-los presents”.

Arquitectura i urbanisme: a Anna Noguera i Javier Fernández pel Centre Esportiu Municipal del Turó de la Peira. El jurat ha valorat “l’aposta pels equipaments públics de qualitat, així com el significat de la peça per la seva plena integració en una situació urbana complexa”. El veredicte afegeix que “gràcies a una estratègia sòbria i contundent és capaç de solucionar molts dels reptes que planteja l’emplaçament: desnivell topogràfic, accessos i relació amb el veïnat”.

Mitjans de comunicació: a la cobertura de betevé de les mobilitzacions a Barcelona arran de la sentència del judici del procés, per “l’excel·lència informativa per explicar aquests esdeveniments en un clima d’una gran complexitat política i social”. El jurat valora “el rigor i la professionalitat de tot l’equip” i reconeix “la feina feta aquells dies pel conjunt de professionals d’aquesta cadena a peu de carrer i a l’estudi, amb una transmissió serena i acurada de les imatges i del llenguatge”.

Ciències experimentals i tecnologia: al doctor Juan Carlos Morales, investigador de l’Institut de Ciències de l’Espai del CSIC i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya, pel descobriment d’un planeta gegant i gasós al voltant d’una estrella de massa petita (GJ 3512), amb el qual “qüestiona les teories establertes sobre la formació dels planetes i planteja escenaris nous completament desconeguts fins ara”.

Ciències de la vida: al treball d’investigació Patient-specific IPSC-derived astrocytes contribute to non-cell autonomous neurodegeneration in Parkinson’s disease, liderat per Antonella Consiglio i Ángel Raya, publicat a la revista Cell Stem Cell, per “la seva qualitat i el seu avanç significatiu en el camp de les malalties neurodegeneratives”.

Ciències ambientals i de la Terra: al treball d’investigació científica Upper-plate rigidity determines depth-varying rupture behaviour of megathrust earthquakes, dels autors Valentí Sallarès i César R. Ranero, de l’Institut de Ciències del Mar de Barcelona i ICREA, publicat a la revista Nature el 2019, el qual “proposa un nou model amb un canvi de paradigma en considerar l’elasticitat dels materials en el comportament dels terratrèmols, de manera que es millora substancialment la previsió de tsunamis”. / Menció especial: al treball Effectiveness of commercial face masks to reduce personal PM exposure, del grup EGAR, perquè “visualitza l’esforç científic creixent per vetllar per la qualitat de l’aire a la ciutat de Barcelona”.