En el 15è aniversari de l’aprovació de la Llei del cinema de Catalunya, Plataforma per la Llengua ha denunciat la seva no aplicació: “15 anys perduts per al català”, etziba. Segons l’ONG, la manca de reglament i de sancions ha suposat que el català “continuï en una situació de precarietat absoluta als cinemes”. A més, lamenta que no ha donat resultat cap de les propostes de la Generalitat per augmentar la llengua catalana a les sales d’exhibició mitjançant diferents acords.
L’ONG recorda que el text original de la Llei establia que almenys el 50% de les pel·lícules comercials projectes havien de ser en català, percentatge que el 2017 va ser rebaixat al 25% pel Tribunal Constitucional. Tot i així, les xifres mai s’hi han acostat.
La Plataforma també recorda que, el 2011, les principals distribuïdores internacionals i les sales d’exhibició van signar un acord per garantir l’estrena de 25 títols doblats al català, cosa que no s’ha complert mai. El màxim van ser els 16 films destrenats 2012.
Quant al doblatge, malgrat centrar els esforços per doblar les pel·lícules amb millor previsió de recaptació, això no s’està traduint en una “aposta clara” de les sales per programar més sessions en català, fet que “genera un biaix des de l’accessibilitat a cadascuna de les versions”. Així doncs, és més fàcil anar al cinema a veure versions doblades al castellà que al català.
A més, l’entitat subratlla que la programació de les versions en català és “molt limitada” i es concentra majoritàriament en “horaris de poca afluència”. Alhora, denuncia l’oferta desapareix a partir de la segona setmana (mentre que les sessions castellà es mantenen moltes més setmanes), i mai s’ofereixen en sales amb tecnologia d’alta qualitat tant de vídeo (3D) com d’àudio (Dolby Atmos).
Plataforma per la Llengua recorda que el 2024 ha estat un any per les bones xifres d’espectadors de pel·lícules en llengua catalana (amb produccions en versió original com Casa en flames, El 47 o Wolfgang), cosa que “redobla la percepció que l’aposta per aquesta fórmula és la que fa créixer el cinema en català”. Per això, l’ONG ha continuat demanant a les administracions que “augmentin les dotacions pressupostàries per a aquestes ajudes”.
Proposa crear el Dia del Cinema en Català
A més de reclamar el compliment de la Llei del cinema, Plataforma per la Llengua aposta perquè s’adoptin noves mesures per establir unes condicions “que permetin, de manera efectiva, que les sales augmentin l’oferta en català”.
En concret, l’entitat ha plantejat al Departament de Cultura la creació del Dia del Cinema en Català. La iniciativa seria establir un dia a la setmana amb entrades a preu reduït per a totes aquelles pel·lícules exhibides en llengua catalana (en versió original, doblada o subtitulada). A més de fomentar l’assistència a les sales, també busca convertir el català en una opció “habitual i atractiva” per al públic, i incentivar a les sales a programar més sessions en aquesta llengua.
Es tractaria, doncs, d’aplicar un model ja conegut pel públic per atreure més gent al cinema, com en el Dia de l’Espectador, la Festa del Cine o la rebaixa en el preu un dia a la setmana per als espectadors majors de 65 anys.
“Una iniciativa com aquesta podria ajudar a començar a construir un espai fort i permanent que acabi repercutint a l’hora de generar hàbits de consum entre els espectadors a partir d’un canvi en la programació de les sales”, argumenta l’entitat.
Altres propostes
L’ONG ha fet altres propostes per compensar la “manca de regulació garantista per al català” en el món audiovisual. Per exemple, ha proposat que s’augmentin els imports de la línia de subvenció per als cinemes que programin versions doblades al català. A més, planteja que la dotació sigui creixent a mesura que passen setmanes des de l’estrena, per combatre el fet que les versions en català duren pocs dies en cartellera en comparació amb les castellanes.
La Plataforma també reclama que els ajuts públics per doblar pel·lícules al català incloguin com a condició l’obligació de “promocionar activament” les versions en aquesta llengua. En aquest sentit, considera “urgent” que la Generalitat intervingui per establir mesures que reverteixin la situació actual.



