Aquest dijous va obrir al públic el Palau Moja – The Catalan Heritage House, l’espai situat a la Rambla de Barcelona projectat com un “aparador” del patrimoni cultural, material i immaterial del país, iniciativa impulsada per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural.

L’equipament, que de forma embrionària es va anomenar Espai Patrimoni, es presenta amb tres funcions:

  • Com a instrument per donar a conèixer la història, el patrimoni cultural i el territori, i generar interès per visitar-los.
  • Com a espai multifuncional que serveixi d’aparador promocional i d’espai de comercialització dels recursos del patrimoni cultural català.
  • I com a punt de referència a Barcelona per als ciutadans i els visitants que estiguin interessats en la cultura i el patrimoni de Catalunya en totes les seves vessants i manifestacions.

L’explotació del Palau Moja – The Catalan Heritage House corre a càrrec de la UTE formada per l’empresa especialitzada en turisme i oci Advanced Leisure Services i l’editora de revistes Sàpiens Publicacions, que a l’octubre de 2014 es va adjudicar el concurs públic per a la gestió.

“Perseguim l’objectiu que aquest espai serveixi de ‘centrifugadora’ que redistribueixi un percentatge cada vegada més important dels visitants nacionals i internacionals cap al nostre territori”, assegurava aquest dijous Àlex Susanna, director de l’ACdPC.

Per la seva part, el director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa, destaca que “aquest és un projecte de país per ensenyar la cultura d’una manera diferent en un lloc privilegiat, des d’on arribar per capil·laritat a tots els visitants de la ciutat i a tot el territori cultural català”.

Tres espais per a un relat històric

La informació que ofereix el Palau Moja – The Catalan Heritage House sobre el patrimoni té dues vessants. Una més general, de caràcter promocional, adreçada al turisme que passa uns dies a Catalunya, i que vol incrementar el coneixement que aquest públic té sobre el país. L’altra ofereix una informació més específica adreçada al visitant català per tal de fer créixer el seu coneixement vers el patrimoni i de les possibilitats de visita que ofereix. Actualment, té inventariat en els seus sistemes d’informació 199 espais patrimonials, un catàleg que s’anirà ampliant progressivament.

D’aquesta manera, s’ha elaborat un relat històric i artístic que articula el patrimoni des dels orígens fins a la contemporaneïtat, a través d’onze icones representatives i el que qualifica com les “set joies” dels museus catalans, que mostren la riquesa patrimonial del país i que han estat seleccionades en base a la seva significació històrica, el seu potencial turístic i la diversitat territorial. Periòdicament, aquests elements es renovaran per donar cabuda a la resta de patrimoni conservat.

La instal·lació s’organitza en tres espais. El principal és el de promoció i venda de productes patrimonials on s’il·lustra tot aquest relat de la història catalana. Cadascun dels períodes històrics està presidit per la seva icona d’identificació i un mapa de Catalunya on es destaquen altres espais patrimonials. Mitjançant les noves tecnologies, els visitants poden accedir a un coneixement més detallat d’aquests espais patrimonials i comprar productes vinculats als períodes històrics: artesania, gastronomia, literatura, música, vins i licors, dolços, objectes de disseny i marxandatge.

El segon espai és de degustació gastronòmica i el tercer una oficina de turisme especialitzada en patrimoni cultural, una nova categoria que passa a formar part del catàleg d’oficines de turisme oficial de l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat. Més enllà d’informar els visitants, l’espai d’informació té com a principal objectiu vendre productes turístics associats al patrimoni cultural i esdevenir el nexe d’unió entre els agents gestors del patrimoni i el turisme.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram