L’Associació Catalana de Dramatúrgia s’ha constituït per representar, defensar i promoure els interessos del col·lectiu en l’àmbit professional, cultural, social i econòmic. L’entitat, que ha arrencat amb 75 persones associades, s’ha presentat oficialment aquest dimecres amb un acte a l’Ateneu Barcelonès.

L’ACD té com a objectius representar els interessos de la professió davant d’administracions, institucions, empreses i altres col·lectius d’àmbit autonòmic, estatal o internacional; donar visibilitat i reivindicar totes les professions de la dramatúrgia (és a dir, incloses les no estrictament textuals: dramaturgistes, dramatúrgies de la dansa, del teatre d’objectes, etc.), i fomentar el teixit professional entre dramaturgs i dramaturgues de Catalunya i la creació dramatúrgica.

La primera junta directiva de l’Associació està formada per la presidenta Anna Maria Ricart, la vicepresidenta Cristina Clemente; el secretari Frank Bayer; el tresorer Jan Vilanova; els vocals Albert Tola i Helena Tornero, i els vocals adjunts Sílvia Navarro, Daniel J. Meyer, Irene Hernanz, Pasquale Bávaro, Roger Torns i Sadurní Vergés.

Entre les actuacions que l’ACD preveu realitzar per enfortir el col·lectiu i les condicions laborals hi ha l’organització de trobades amb teatres, associacions de teatres, productores, entitats de gestió de drets i administracions, i promoure la vinculació amb altres associacions de dramatúrgia de la resta de l’Estat per tal de construir una federació i unir forces de cara a les reivindicacions comunes.

Per altra banda, per a les persones associades, l’ACD organitzarà trobades per crear sinergies; oferirà assessorament legal i de gestió de drets; proposarà cursos i xerrades de formació, i elaborarà un protocol per a casos d’assetjament, entre d’altres.

Precarietat sectorial

La primera acció de la junta de l’Associació Catalana de Dramatúrgia ha estat realitzar una enquesta per conèixer la realitat laboral, en la qual van participar 107 persones.

El resultat indica que el 34,6% no cobra per la feina feta; el 16,9% cobra de manera discontínua, i només el 49,5% cobra de manera regular. Així doncs, un 51,5% treballa sense rebre una retribució econòmica de forma habitual.

A més, un 81% de les persones enquestades no té la dramatúrgia com a font principal dels seus ingressos, i el 95,3% combina la dramatúrgia amb altres ocupacions laborals.

De fet, el 76% diu que la dramatúrgia representa menys del 30% dels seus ingressos totals, i només un 29,3% dels enquestats dedica més del 50% de la jornada laborar a la dramatúrgia.

Origen

L’embrió de l’Associació Catalana de Dramatúrgia es va gestar arran de les restriccions per la pandèmia de la covid. Dramaturgs i dramaturgues van veure dificultat l’accés a les ajudes que les institucions públiques van impulsar per compensar la cancel·lació de l’activitat i la limitació dels aforaments en els espectacles. “El motiu principal era que ningú ens representava i no teníem visibilitat”, assenyala l’ACD.

Així doncs, en aquest context, un grup d’autors i autores es van començar a reunir per donar forma a l’entitat. “Gràcies a aquesta iniciativa, vam aconseguir ser escoltats i rebre finalment les ajudes. Davant d’aquest èxit modest però tangible, vam considerar absolutament necessari donar l’empenta definitiva a la creació de l’associació”, explica.

La posada en marxa de l’ACD, a més, s’entoma com “una qüestió pendent i demandada en el sector des de feia molts anys; una forma de créixer com a col·lectiu i dignificar una feina sovint menystinguda”, rebla l’entitat.

 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram