
Manel Jiménez Morales, Jordi Sánchez-Navarro, Àngels Fitó, Rosa Romà, Cristina Villà, Elena Neira i Patrick Urbano [foto: UOC].
“Avui formalitzem una aliança que connecta coneixement, cultura i servei públic. I ho fem en un moment en què aquestes tres dimensions no són accessòries, sinó estructurals per al futur del país”, ha destacat durant l’acte la rectora de la UOC, Àngels Fitó. “Que la primera universitat en línia del món s’associï amb el principal operador públic audiovisual del país no és una coincidència. És la suma de la voluntat de dues institucions que comparteixen ADN: servei públic, innovació i compromís amb l’accés universal”, ha afegit.
La Càtedra UOC-3Cat neix amb la vocació de “comprendre, anticipar i liderar el futur de l’audiovisual en un moment de transformació constant”, ha dit Rosa Romà
“És un dia important per a 3Cat i també per al conjunt del sector audiovisual del nostre país. Presentem una iniciativa que connecta directament amb el nostre Pla estratègic, com a mitjà de comunicació públic que som, i que neix amb una vocació clara: comprendre, anticipar i liderar el futur de l’audiovisual en un moment de transformació constant”, ha ressaltat la presidenta de la CCMA, Rosa Romà.
La Càtedra vol esdevenir un espai estable de col·laboració entre la universitat i el sector audiovisual per impulsar la recerca aplicada, generar coneixement rellevant i promoure la transferència cap al sector professional en àmbits com les narratives digitals, les plataformes, els nous formats, les audiències i els models de consum.
L’objectiu és “construir un espai estable de recerca i diàleg entre investigadors i professionals del sector audiovisual”, ha apuntat Jordi Sánchez-Navarro
Per la seva part, la directora d’innovació, recerca i estratègia digital de 3Cat, Cristina Villà, ha recordat que fa deu anys competien amb altres cadenes de televisió, i que això ha canviat: “Avui competim amb plataformes globals, xarxes socials, videojocs i algoritmes pel temps d’atenció d’uns usuaris que, a més, canvien els seus hàbits de consum a una velocitat més vertiginosa. La innovació, en un servei públic com el nostre, no és una opció creativa. És una responsabilitat institucional”, ha dit.
El director de la Càtedra és Jordi Sánchez-Navarro, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, qui ha explicat que l’objectiu és “construir un espai estable de recerca i diàleg entre investigadors i professionals del sector audiovisual”. Sánchez-Navarro ha remarcat que la Càtedra assumeix un compromís cultural i social: “Aquesta iniciativa també respon a un compromís amb la promoció d’una cultura audiovisual diversa, inclusiva i socialment rellevant”.

Sánchez-Navarro, durant la seva intervenció [foto: UOC].
La presentació de la Càtedra UOC-3Cat ha inclòs la taula rodona Reptes i oportunitats de les narratives audiovisuals en l’era digital, d’Elena Neira, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i experta en distribució audiovisual i plataformes digitals, i Patrick Urbano, creatiu audiovisual a Mediapro, i la mateixa Cristina Villà, amb moderació de Manel Jiménez Morales, vicerector d’Aliances, Comunitat i Cultura de la UOC.


