Durant el primer semestre, les vendes de música a l’Estat espanyol van facturar 58,08 milions d’euros, un 6,2% superior als 54,68 milions registrats durant el mateix període de 2013, segons dades de Promusicae, l’associació que aglutina la majoria de productores. Es tracta de la primera dada positiva en 13 anys, temps durant el qual la indústria discogràfica ha perdut més del 80% del volum de negoci.

L’augment de vendes en aquests primers sis mesos de 2014 es produeix tant en suport físic com digital, i Promusicae l’atribueix en part a la major acceptació de l’streaming entre els aficionats a la música i en els nous llançaments d’artistes habitualment molt venedors.

Més concretament, durant el primer semestre, les vendes de música en suport físic (CD, vinil i DVD) han facturat 32,1 milions d’euros, un 6,5% superior als 30,1 milions registrats durant el mateix període de 2013. Per la seva part, les vendes en suport digital han passat de 24,5 a 25,9 milions, un increment del 5,85%. La proporció entre el mercat físic i el digital és de 55/45.

L’streaming incrementa la facturació

Pel que fa a l’streaming, Promusicae explica que tant la modalitat de subscripcions mensuals com la de consum gratuït amb publicitat augmenten de forma similar. En total, l’streaming ha suposat durant la primera meitat de l’any uns ingressos de 18,9 milions d’euros, un 14% més que els 16,5 milions de 2013.

Aquest increment compensa, en l’àmbit digital, la caiguda d’altres modalitats. En concret, les descàrregues de cançons, àlbums i vídeos han facturat 6,3 milions d’euros de gener a juny de 2014, un 9% menys, mentre que els productes relacionats amb els mòbils (tons de trucada, etc.) han assolit uns ingressos de 729.000 euros, una caiguda de més del 20%.

Satisfacció moderada

El president de Promusicae, Antonio Guisasola, s’ha mostrat “caut” però “moderadament satisfet” per uns resultats que per primer cop en molt de temps “consenten un cert marge a l’esperança”. Segons ell, aquest canvi de tendència indica que la indústria discogràfica està treballant “en la direcció adequada que marca el consumidor quant a la diversificació i especialització cada cop major dels seus productes, per adequar-se als diferents perfils de clients”.

Amb tot, Guisasola, que espera que la tendència a l’alça continuïn durant la segona meitat de l’any, remarca que la pirateria “continua sent” el gran mal de la indústria musical. Per això, demana al Govern i a tots els partits que ofereixin una major protecció als creadors en la nova Llei de la propietat intel·lectual.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram