Els darrers anys, la presència catalana als Premis Max de les Arts Escèniques havia estat força minsa. Enguany, en les nominacions de la 17a edició, la situació ha millorat notablement. D’entrada, Barcelona, de Pere Riera, i Forests, de Calixto Bieito, opten a millor obra de teatre. En total, la primera és candidata a cinc guardons i la segona a quatre. Qui acapara més nominacions és Un trozo invisible de este mundo, de Juan Diego Botto, amb sis candidatures.

A més, l’obra L’estranger, la Companyia Dei Furbi, Teatro de Cerca, Esteve Soler, Julieta Serrano, Francesc Orella, Valentí Rocamora, Bitò Produccions i Teatre Romea també opten a un premi Max. Del País Valencià, Sol Picó, el tàndem Juli Disla i Jaume Pérez, Juan José Millás i el musical Despertarás ayer, també estan nominats.

Nou model d’elecció i menys categories

La sistema d’elecció dels finalistes és una de les principals novetats dels Premis Max d’enguany, un canvi que podria haver propiciat la major presència catalana. Anteriorment, un cens electoral de professionals del sector s’encarregava de votar els espectacles que es presentaven, però l’elevat nombre d’obres feia que només un percentatge petit del cens en tingués coneixement.

Ara, per seleccionar els 12 candidats en cada categoria, s’han creat tres comissions d’experts, una de Madrid, l’altra de Catalunya i una tercera per a la resta de l’Estat. Posteriorment, un jurat de nou membres n’ha determinat els finalistes: Guillermo Heras, Yolanda García Serrano, Carlos Gil, Joan Maria Gual, Juan Vicente Martínez Luciano, Joan Muñoz i Montserrat Prat. Ara, un altre jurat format també per nou persones decidirà els guanyadors.

A banda, enguany s’ha passat de 23 categories a 19 amb l’objectiu d’augmentar la projecció i el pes específic de cadascuna d’elles. Així, ja no hi ha quatre premis de millor autoria teatral, una per llengua, però es crea el guardó a l’autoria revelació. A més, els premis a millor actriu i actor ja no distingeixen si són protagonistes o de repartiment. A banda, pels mateixos motius, els premis especials passen de sis a tres: el d’Honor, l’Aficionat, i la Contribució a les arts escèniques de nova creació.

Finalistes Premis Max 2014

Millor espectacle de teatre

  • Barcelona, del Teatre Nacional de Catalunya
  • Forests, de Barcelona Internacional Teatre, Birmingham Repertory Theatre Company, Royal Shakespeare Company, Temporada Alta i Centro Dramático Nacional
  • Un trozo invisible de este mundo, de Producciones Cristina Rota i Teatro Español

Millor espectacle de teatre musical

  • Despertarás ayer, de CulturArts, El punt de la i, Tossal Producciones
  • En un lugar del Quijote, de Ron Lalá Teatro i Compañía Nacional de Teatro Clásico
  • La flauta màgica – Variacions Dei Furbi, de Companyia Dei Furbi

Millor espectacle de dansa

  • Lo real / Le réel / The real, de la Compañía Israel Galván
  • Memòries de una puça, de Sol Picó Cia. de Dansa
  • ¡Ay!, d’Eva Yerbabuena Ballet Flamenco

Millor espectacle infantil

  • Charlie, de la Compañía de Danza Fernando Hurtado
  • El bosque de los Grimm, de La Maquiné
  • Una niña, de La Rous

Millor espectacle revelació

  • Afectos, de la Compañía Rocío Molina i Rosario La Tremendita
  • The Funamviolistas, de 8co80 Gestión Cultural
  • Que vaya bonito, de Teatro de Cerca

Millor autoria teatral

  • Esteve Soler, per la trilogia Contra el progreso, Contra el amor y Contra la democracia
  • Juan José Millás, per La lengua madre
  • Pere Riera, per Barcelona

Millor autoria revelació

  • Juli Disla i Jaume Pérez per La gente
  • Carolina África per Verano en diciembre
  • Juan Diego Botto per Un trozo invisible de este mundo

Millor adaptació o versió teatral

  • Carles Alfaro i Rodolf Sirera per L’estranger
  • Paco Azorín per Julio César
  • Marc Rosich per Forests

Millor composició musical per a espectacle

  • Javier Coble per Montenegro (Comedias Bárbaras)
  • Maika Makoswsky per Forests
  • Òscar Roig per Barcelona

Millor coreografia

  • Israel Galván per Lo real / Le réel / The real
  • Rocío Molina per Afectos
  • Sol Picó per Memòries d’una puça

Millor direcció d’escena

  • Carles Alfaro per El lindo don Diego
  • Sergio Peris‐Mencheta per Un trozo invisible de este mundo
  • Tristán Ulloa per En construcción

Millor escenografia

  • Paco Azorín per El lindo don Diego
  • Sergio Peris‐Mencheta i Carlos Aparicio per Un trozo invisible de este mundo
  • Rebecca Ringst per Forests

Millor figurinista

  • Maria Araujo per El lindo don Diego
  • Elisa Sanz per Constelaciones
  • Georgina Viñolo per Barcelona

Millor disseny d’il·luminació

  • Valentín Álvarez per Un trozo invisible de este mundo
  • Kiko Planas per La bête
  • Pedro Yagüe per El lindo don Diego

Millor actriu

  • Kiti Mánver per Las heridas del viento
  • Emma Vilarasau per Barcelona
  • Julieta Serrano per El malentendido

Millor actor

  • Juan Diego Botto per Un trozo invisible de este mundo
  • Pedro Casablanc per Tirano Banderas
  • Francesc Orella per Un aire de família

Millor intèrpret femenina de dansa

  • Rocío Molina per Afectos
  • Sol Picó per Memòries d’una puça
  • Eva Yerbabuena per ¡Ay!

Millor intèrpret masculí de dansa

  • Israel Galván per Lo real / Le rèel / The real
  • Valentí Rocamora per Memòries d’una puça
  • Josué Ullate per Bolero

Millor empresa o producció privada d’arts escèniques

  • Bitò Produccions, per Fum, El crèdit i Jo Mai
  • Teatre Romea, per Un aire de família, Oleanna, Roberto Zucco, Bona gent, Venus in fur, Fuegos i Conversaciones con Mamá
  • Tanttaka Teatroa per Soinujolearen semea i Komunikazioa‐Inkomunikazioa
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram