L’Acadèmia del Cinema Català ha reclamat a les administracions un paquet de quatre “compromisos i accions immediates” per fer front a la situació “dramàtica” en què es troba el sector audiovisual per la crisi del coronavirus, els efectes de la qual qualifica de “devastadors”.

Les quatre accions que es reclamen, són:

  • Mantenir els compromisos adquirits en relació a subvencions i TV3 – L’Acadèmia demana que el suport promès per la Generalitat “s’adapti a l’aturada que ha provocat la crisi sanitària avançant pagaments d’ajuts concedits i flexibilitzant absolutament terminis i imports de justificacions, protegint els festivals i obrint línies específiques compensatòries tant a sales com a distribuïdores per la manca d’ingressos”.
  • Desencallar l’Estatut de l’Artista – Davant la “vulnerabilitat i desprotecció” dels professionals i la “fragilitat” dels mecanismes de contractació, que aquesta crisi ha fet més evidents, l’Acadèmia insta a “articular urgentment” l’Estatut de l’Artista, actualment encallat al Congrés dels Diputats, amb “regulacions específiques” com les aplicades a França amb els anomenats professionals ‘intermitents’ de l’espectacle, els quals tenen accés a una prestació d’atur especial calculada en base a unes hores mínimes de contractació acumulades.
  • Promoure la difusió del cinema propi – L’Observatori Europeu de l’Audiovisual considera que, en la situació actual de confinament, les televisions públiques europees han d’emetre continguts de qualitat que promoguin el consum de producció audiovisual/cultural pròpia entre la ciutadania. Per això, l’Acadèmia proposa la posada en marxa d’una programació especial de cinema català a TV3 sota el nom de Cicle Gaudí, amb títols guanyadors dels premis presentats pels seus autors i creadors.
  • Resoldre la insuficiència de la cultura audiovisual en l’ensenyament – L’Acadèmia considera que l’audiovisual català i en català “ha de ser una eina de formació” en un moment en què el Departament d’Educació s’enfronta a la necessitat d’activar un pla per seguir formant en línia a infants i joves. “Sortirem canviats d’aquesta crisi, aprofitem per sortir-ne reforçats en cultura. Convertim aquesta situació d’excepcionalitat en una oportunitat per formar els nostres públics del present i del futur. Eduquem en i amb el nostre audiovisual”, assenyala.

El 72% de feines aturades

Una enquesta realitzada per l’Acadèmia del Cinema Català als acadèmics indica que el 72% de les feines amb què estaven treballant han estat aturades o cancel·lades, la majoria sense data de represa. Entre els treballs afectats hi ha rodatges, estrenes i sales de cinema, però també projectes en desenvolupament, preproducció i postproducció, així com festivals i docència.

Com a conseqüència d’aquestes afectacions, el 49% dels acadèmics situa en més d’un 50% la previsió de reducció de les retribucions professionals en el segon trimestre de l’any, xifra que arriba al 65% si s’afegeixen els que calculen que els seus ingressos es reduiran entre un 30% i un 50%.

L’enquesta també indica que més d’un 76% dels professionals del sector audiovisual treballen sense estabilitat contractual i amb prestacions socials més limitades, ja sigui perquè són freelance (un 47%) o perquè treballen amb contractes per obra i servei en règim d’artistes.

Una cinquantena de rodatges paralitzats

Segons dades de la Barcelona Film Commission – Catalunya Film Comission, l’estat d’alarma ha fet aturar una cinquantena de rodatges que s’estaven duent a terme o estaven previstos durant els mesos de març i abril. D’aquests rodatges, tres són llargmetratges (un de ficció i dos documentals) i sis són sèries (tres de ficció, dos documentals i una websèrie). També destaquen els programes i documentals televisius, que suposen al voltant del 20% de les produccions registrades. De la cinquantena de rodatges, més d’un 70% són de producció catalana.

L’Acadèmia recalca que aquests treballs paralitzats només contemplen els que havien tramitat algun permís de rodatge fins a mitjan d’abril; és a dir, que s’exclouen les produccions previstes per més endavant, així com les produccions de publicitat, que tramiten els permisos directament amb els responsables dels espais.

La institució també destaca que el període març-maig és “especialment dolç” per als rodatges perquè hi ha més hores de llum natural i la meteorologia acompanya.

Ajornament d’estrenes i festivals

El Gremi de Cinemes de Catalunya estima que les sales tenen unes pèrdues diàries de 327.178 euros de recaptació bruta no ingressada (en base a les entrades no venudes), i calcula una davallada d’un mínim del 21% d’espectadors respecte de l’any passat, en l’escenari més optimista de reobertura al juny. A més, les 54 sales que pertanyen al Gremi han aplicat expedients de regulació temporal d’ocupació que han afectat al voltant de 2.000 treballadors.

“L’aturada, a efectes d’estrenes, només serà un parèntesi, un canvi de calendari. Això sí, de manera generalitzada. Atès que la producció o la postproducció de nous títols també s’ha aturat, les noves pel·lícules arribaran més tard al mercat i el ritme d’estrenes es normalitzarà”, assenyala el president del Gremi de Cinemes, Camilo Tarrazón.

De moment, vuit films amb producció catalana previstos fins al juny han ajornat la seva estrena en sales. Per la seva part, les set produccions programades per a la tardor en principi no veuran afectada la seva estrena.

Finalment, Catalunya Film Festivals indica que, dels 17 certàmens programats entre la segona quinzena de març i el mes de juny, onze han estat ajornats (set ja tenen noves dates entre juny i tardor); dos es mantenen en les seves dates habituals però canvien el format per passar a ser online; un ha estat cancel·lat, i els tres restants encara no s’han pronunciat perquè les seves dates permeten més marge per prendre la decisió.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram