En un any, el nombre de lectors ha passat de 50.000 a 250.000 a l’Estat espanyol, segons Leqtor.com, que assegura que al Nadal s’haurien venut uns 80.000 dispositius. Són xifres molt allunyades dels 20-25 milions que es calculen als EUA. A banda, el catàleg digital en català, que se situa en gairebé 2.000 títols, també ha augmentat. Tant Leqtor com Edi.cat consideren que el creixement del sector és “lent, però sostingut”, tot i que destaquen la capacitat de creixement.

En una entrevista a l’ACN, el director de la plataforma Edi.cat, Enric Faura, diu que els 2.000 llibres digitals en català són una xifra “important, però petita” en comparació a l’oferta general del llibre en català.

La botiga de Leqtor.com (té el 20% de les vendes, enfront del 35% de la Casa del Libro i el 25% d’FNAC), actualment disposa d’un catàleg de 3.900 llibres, dels quals 900 són en català. El director general d’aquesta plataforma, Josep M. Terre, afirma que “dissortadament, la venda de llibres en castellà encara és superior a la de català, i l’oferta també”.

Més aparells, més continguts

Pel que fa a les vendes de llibres digitals, durant les dates nadalenques hi ha haver un repunt d’entre el 30 i el 40% (uns 15.000-20.000), el 25% del total de vendes de l’any passat (uns 60.000). És a dir, l’augment de vendes de continguts pot anar directament relacionat amb l’augment de vendes d’aparells, malgrat que una part d’aquests aparellspodrien no estar actius. Segons Terre, la previsió de venda de llibres digitals per aquest 2011 és de 110.000-120.000 unitats.

Amb tot, Faura i Terre coincideixen en apuntar que el volum de negoci del llibre digital encara se situa entorn de l’1% del volum total del sector. Les xifres són “baixes”, en paraules del director d’Edi.cat. Segons Terre, durant aquest 2011 es mantindrà aquest 1% i preveu un salt fins al 3% en els pròxims anys. “Tot dependrà de l’evolució del contingut”, vaticina Terre.

Llegir per menys diners

Segons Enric Faura, han baixat els preus dels suports de tinta electrònica i no tant els dels altres suports, però no han disminuït els preus dels continguts, i ho atribueix a la fiscalitat. Durant uns mesos de l’any passat, l’IVA del llibre digital va ser del 4%, tal i com ho és el del llibre en paper, però un canvi en la posició del govern espanyol arran de la política europea el va augmentar fins al 18%. “Això ha impedit una baixada del preu del llibre i és un contrasentit, perquè al final un mateix contingut hauria de tenir el mateix preu”, assenyala Faura.

Terre explica que, en el cas del catàleg de Leqtor.com, el preu de la versió digital d’una novetat de ficció que surti simultàniament en paper i digital ha d’estar per sota dels 10 euros: “9,99 és un bon preu”, apunta. Segons ell, el preu del llibre digital ha de ser més o menys un 50% més barat que el del paper.

Un procés lent, però constant

Faura manté que és “difícil” donar xifres absolutes de vendes a Catalunya, perquè encara no existeix un observatori de vendes, però apunta que des d’Edi.cat es pot afirmar que hi ha un creixement “sostingut i progressiu”.

Malgrat aquesta “progressió clara”, diu Faura, el llibre digital encara està en una “etapa de desenvolupament” i no s’ha produït la “gran explosió”. “El mercat del llibre digital va avançant a poc a poc, s’està consolidant, però no a la velocitat que havien augurat alguns”, assegura.

Per a Terre, al 2011 les xifres seran similars, i “el salt rellevant” es produirà al 2012. “Una de les coses que sembla que està passant és que una mateixa persona consumeix digital o paper depenent del moment”, explica Terre. Això el fa pensar que “no hi haurà una exclusió dels fonamentalistes del digital o del paper”.

Font: ACN

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram