Adjudicacions a dit, despeses sense justificar, sobresous, incompliment de la normativa de contractació tant dels patrocinadors com del personal… Deu anys després de la seva celebració, la Sindicatura de Comptes de Catalunya ha posat de relleu les nombroses irregularitats amb què va incórrer el Fòrum Universal de les Cultures de Barcelona.

L’organisme ha fet públics dos informes de fiscalització, un primer relatiu al Consorci organitzador (format a parts iguals per Ajuntament, Generalitat i Estat), i un segon sobre els procediments de contractació, ingressos i despeses de la societat creada per executar les diferents activitats.

Múltiples irregularitats

La fiscalització de l’esdeveniment conclou que aquest va costar a les administracions públiques 240 milions d’euros, 31 més dels que consten als comptes oficials. A banda, el sector privat va aportar al Fòrum 68 milions d’euros, tot i que a aquestes empreses se’ls va aplicar una bonificació en l’impost de societats per 117 milions.

La Sindicatura també indica que es va incomplir la normativa de contractació pública en la tria de patrocinadors, a alguns dels quals, a canvi, es van atorgar “certs privilegis” en la prestació de serveis. A banda, una part de la contractació de treballadors es va realitzar a través d’una empresa de treball temporal, cosa que la normativa no permetia

També es van concedir increments de salaris i gratificacions sense justificar (entre els quals tres alts directius), i els membres del consell d’administració van rebre dietes d’assistència sense que consti en els Estatuts i ni se’n determinés els imports; alguns fins i tot les van cobrar malgrat no assistir a les reunions.

La Sindicatura de Comptes també comptabilitza 69 expedients de proveïdors que no eren patrocinadors per un import de més de 13,6 milions, els quals es van adjudicar de forma directa sense la justificació adequada.

Els informes de fiscalització també destaquen que els ingressos per venda d’entrades de Fòrum van ser de 26,6 milions en lloc dels 61,5 pressupostats, a causa del menor nombre de visitants (3,3 milions de persones) respecte les previsions (5 milions).

Dificultats i endarreriments

A banda d’altres incompliments estatutaris, administratius i normatius, la Sindicatura constata “mancances” en la planificació de les necessitats reals de l’esdeveniment i un “baix control” de les activitats realitzades, cosa que hauria provocat quantiosos sobrecostos al projecte.

Els autors dels informes asseguren que, a l’hora de realitzar la fiscalització del Fòrum, que es va iniciar el 2011, han trobat “limitacions importants” a causa de les mancances d’informació comptable, contractes, documentació de suport i d’interlocutors.

A més, asseguren que una part “significativa” de la informació a revisar no es va facilitar de forma completa fins a les darreries de la fase de redacció dels informes, amb un “endarreriment injustificat” respecte a la seva sol·licitud, fet que, segons afirmen, “ha dificultat de manera substancial la realització del treball”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram