Els ingressos de la Societat General d’Autos i Editors (SGAE) per drets d’autor a Catalunya durant el 2010 ha augmentat un 7,36% respecte a l’any anterior, quan va patir un lleu descens del 0,66%. Segons el balanç de gestió de l’exercici presentat aquest dimarts, la SGAE va recaptar a Catalunya 63,4 milions d’euros (al 2009 van ser 59), el 20,02% dels obtinguts a tot l’Estat (l’any anterior aquest percentatge era del 20,06%).

Per sectors, dels 63,4 milions d’euros recaptats a Catalunya, 3,5 provenen de les arts escèniques, que han experimentat un augment del 9,55% respecte als 3,2 milions del 2009. Les obres que més drets van generar durant l’any passat van ser Hoy no me puedo levantar (que repeteix com a número 1), Patito feo, Pel davant i pel darrera, 40 El musical, La doble vida d’en John, Doña Francisquita, El musical “A” de Nacho Cano, Un dios salvaje i Nit de Sant Joan.

Per la seva part, els ingressos generats pels concerts de música en directe (pop, rock, jazz, etc.) van suposar 4,8 milions d’euros, un 28,98% menys que el 2009, quan en aquest concepte hi va haver un increment del 17,5%. La justificació de la SGAE és per la manca de macroconcerts com els d’U2, AC/DC, Coldplay i Madonna de l’any anterior. Amb tot, els concerts que més drets van obtenir van ser els de The Black Eyed Peas, Lady Gaga, Aerosmith, Shakira, Eros Ramazzoti, Alejandro Sanz, El Barrio, Supertramp, Joaquín Sabina i Spandau Ballet. Tots ells es van celebrar al Palau Sant Jordi de Barcelona, excepte el de Black Eyed Peas, a l’Estadi de Cornellà.

Per festivals, els que més ingressos van generar van ser Sònar, Primavera Sound, Festival Mil·leni, Jardins de Cap Roig de Calella de Palafrugell i Festival de Peralada.

En canvi, els concerts simfònics van obtenir uns ingressos de 467.818 euros, un augment del 9,38% (en l’anterior exercici havien baixat), mentre que la recaptació per la música d’orquestres de ball va ser d’1 milió, tornant a baixar, en aquesta ocasió un 12%.

Pel que fa a la utilització de música gravada, els ingressos durant el 2010 van ser de 6 milions d’euros, una disminució del 8,8% respecte l’any anterior, quan s’havia augmentat un 2,66% respecte al 2008.

En el sector cinematogràfic, els ingressos van ser de 2,2 milions d’euros, un 14,26% més que al 2009, principalment per la regularització amb alguns exhibidors, segons la SGAE. Les pel·lícules més taquilleres a Catalunya de l’any 2010 van ser, Avatar, Toy Story 3, Eclipse, Origen, Alicia en el país de las maravillas, Shrek, felices fiestas, Harry Potter y las reliquias de la muerte (part 1), Robin Hood, The Karate Kid i Prince of Persia, las Arenas del Tiempo.

En l’àmbit de la radiodifusió (televisió i ràdio), els ingressos van augmentar en un 28,68% (l’any anterior havien disminuït un 7,62%), i arribant a la xifra de 33,80 milions d’euros.

Increment del número de socis

El 2010, es van produir 3.143 incorporacions de nous socis, 684 dels quals a Catalunya, que representen el 21,8% del total (el 2009, van ser 3.092 i 811, respectivament). De les altes, 552 es van produir a Barcelona, 61 a Girona, 53 a Tarragona i 18 a Lleida. Per àmbits creatius, 505 de les altes van ser compositors-lletristes; 42 autors teatrals i coreògrafs; 69 autors audiovisuals; 19 editors de música, i 49 hereus.

Augment del 7,7% a l’Estat

En el conjunt de l’Estat espanyol, després de dos anys de pèrdues, l’any passat els ingressos van augmentar un 7,5% fins als 365 milions d’euros. D’aquesta xifra, la SGAE va destinar a ingressos socials –els diners que es reparteixen entre els socis– 341,2 milions, un 5,8% més que el 2009.

Segons l’entitat de gestió, a l’augment hi ha contribuït el cobrament d’un “important” deute de Cuatro-Sogecable, la reducció de les despeses i la modificació del model productiu.

Baixada de recaptació en gairebé tots els sectors

En línies generals, però, gairebé totes les fonts d’ingressos van oferir resultats negatius. La recaptació de les arts escèniques i musicals van baixar un 4,5% respecte al 2009, i la de les obres dramàtiques un 5,4%. Pel que fa a la música en directe (pop, rock, jazz, etc.), el descens és del 4,1%, mentre que els concerts de música simfònica la caiguda és de l’1,4%.

També van disminuir els ingressos per reproducció mecànica (discos, vídeos, còpia privada i xarxes digitals), un 6,1%, i per novè any va caure el mercat discogràfic, en aquesta ocasió un 30%. En l’àmbit videogràfic, la baixada va ser del 21% i en les xarxes digitals del 33%, en aquest cas, segons la SGAE, per “la retirada del repertori anglo-americà, per les descàrregues i escoltes il·legals i pel declivi dels tons de trucada per telèfons mòbils (-70%)”. L’excepció és la còpia privada, que ingressa un 1,7%.

En l’anomenada comunicació pública, els ingressos van ser un 2,5% inferiors que el 2009. Segons l’entitat de gestió, les principals causes serien el tancament d’establiments i la reducció de l’activitat en l’oci nocturn; la rebaixa d’inversions en festes i activitats culturals realitzades per entitats públiques, i en la morositat. De fet, l’oci nocturn i les entitats públiques representen un 30% dels ingressos socials de comunicació pública, i el 2010 es va reduir un 7,5% en el primer cas i un 15,8% en el segon. En aquest àmbit, les sales de cinema creixen sensiblement respecte al 2009 i maquillarien el 2,5% recaptat en comunicació pública.

Finalment, els ingressos provinents de la radiodifusió i cable van incrementar el 26%, i els de la gestió internacional ho van fer un 9,1%.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram