El 2017, l’Institut Català de les Empreses Culturals va introduir uns nous criteris en les línies d’ajuts a l’audiovisual que permeten valorar el lideratge de les dones en la producció i el desenvolupament de projectes. Aquesta perspectiva de gènere ha provocat un augment dels projectes subvencionats encapçalats per dones.

En concret, en els darrers dos anys, l’ICEC ha subvencionat 81 projectes audiovisuals liderats per dones (directores, guionistes o productores), un 45,5% del total (178). Sense l’aplicació d’aquests nous criteris, el percentatge s’hauria quedat en el 32%, segons l’organisme.

L’increment dels projectes subvencionats liderats per dones es manté “relativament estable” en els dos darrers anys. El 2017, l’ICEC va poder subvencionar un 8,3% més de projectes amb dones al capdavant que si no s’hagués introduït el nou criteri. I el 2018 l’augment va ser del 19,5%. Una pujada meritòria si es té en compte que l’any passat es van presentar als ajuts un 1,9% menys de projectes.

L’Institut Català de les Empreses Culturals assenyala hi ha més dades que permeten albirar com les dones ocupen i ocuparan un lloc important en el sector audiovisual català, cosa que l’anima a mantenir la perspectiva de gènere en els ajuts: a les facultats i escoles de cinema, les dones representen un 64% de l’alumnat, segons dades de Dones Visuals.

Entre les cineastes que han liderat projectes subvencionats per l’ICEC en aquests dos anys hi ha Neus Ballús, Carla Simón, Celia Rico, Irene Moray, Elena Trapé, Laura Ferrés, Meritxell Colell, Pilar Palomero, Roser Aguilar, Mar Coll, Elena Martín, Belén Funes o Clara Roquet.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram