
L’interior de la llibreria, que va obrir les portes l’any 1847, conserva el moble d’estil alfonsí [foto: Esteve Vilarrúbies].
Rafa Serra, fundador de l’agència de viatges Temps d’Oci, ha assumit la gestió de la llibreria per garantir-ne el futur i ha transformat la rerebotiga del local, que fins ara amuntegava llibres, en un petit espai gastronòmic. Per donar-li forma, Serra ha comptat amb l’assessorament dels cellers La Palma i Bellafila, també del barri Gòtic, i en aquest espai oferirà productes catalans i d’alta qualitat. “A la Quera ja vam veure que la complementarietat gastronòmica pot funcionar si es fa amb sentit”, explica a Línia Ciutat Vella, recordant l’altra llibreria que gestiona.
Activitats culturals
Quan es va fer públic que la llibreria podria tancar, Serra va rebre quatre missatges de persones diferents animant-lo a intervenir. “Si tenint les capacitats mentals, econòmiques i l’experiència de la Quera no ho feia i més endavant em trobava una botiga de carcasses, m’hagués llençat per la finestra”, detalla. Després de reunir-se amb la propietat, que ja havia descartat que una fundació assumís part del lloguer, i amb Cristina Riera, vídua de Josep Morales, Serra va decidir apostar per convertir la llibreria en un espai obert a la ciutat.

La rerebotiga de la llibreria, reconvertida en espai gastronòmic [foto: Esteve Vilarrúbies].
Respecte al seu fons bibliogràfic, la renovada llibreria conserva al voltant de 1.500 llibres del catàleg original, on sobretot hi ha volums dedicats a l’art, l’arquitectura o la fotografia, especialitats de l’antic llibreter. A aquest fons s’hi han afegit novetats editorials i títols clàssics, així com una secció dedicada a la ciutat de Barcelona, amb autors com Manuel Vázquez Montalbán, Eduardo Mendoza o Mercè Rodoreda.
Els padrins de la llibreria
La reobertura de la llibreria ha comptat amb dos padrins de luxe: els escriptors Carlota Gurt i Jaume Clotet. Segons Serra, la figura dels padrins reforça la vocació cultural de la Sant Jordi i la idea que “no és només una llibreria o un espai de degustació”, sinó un lloc on la cultura és al centre. Ambdós escriptors conduiran activitats culturals al local com presentacions, debats i activitats literàries. “És una manera visual de mostrar el que volem fer: que aquí passin coses”, afirma Serra.
Amb aquesta voluntat, la llibreria vol ser proactiva en l’organització d’esdeveniments i aspira a portar-hi “representants importants de la cultura del país”. La intenció és que la ciutadania s’hi apropi, conegui l’espai i que, amb el temps, “sigui normal venir a escoltar escriptors, participar en debats, activitats o sopars col·loqui”.


