La llibreria Ona del carrer Pau Claris de Barcelona ha aixecat aquest dilluns la persiana amb la voluntat de ser un centre cultural “adequat al segle XXI”. Sense oblidar el llibre com a element central, l’empresari Tatxo Benet, impulsor del nou establiment, assegura que s’endinsen en tot el món cultural, des de l’art, el debat o els tallers per aprendre a escriure. “Que tota la llibreria esdevingui una experiència cultural per la persona que vingui”, ha dit a l’ACN. Benet assegura que d’aquí dues setmanes posaran en marxa “la millor” botiga virtual de llibre en català, per tal de fer competència a grans plataformes com Amazon, i complementar així l’espai de “proximitat i físic” que han inaugurat aquest dilluns amb restriccions pel coronavirus.

Els gairebé 1.000 metres quadrats de la llibreria Ona acolliran no només activitats relacionades amb el món del llibre, sinó també exposicions d’art temporals, conferències i cicles temàtics, concerts, cursos o tallers. Tot i que aquestes activitats queden posposades fins que es puguin celebrar amb totes les garanties a causa del context per la Covid-19, els primers clients que s’han acostat a la nova botiga ja han pogut copsar tots els espais, a més de remenar amb les mans els llibres.

“Hem trobat el punt del que ha de ser una llibreria del segle XXI, que té òbviament com a punt central el llibre, però amb fórmules adequades al segle XXI”, ha assenyalat Benet. D’aquesta manera, busquen “no confinar-se” només en comprar llibres. “Que la gent que vingui aquí no li calgui comprar un llibre, pugui passar a la zona de Bookeria (una cafeteria amb llibres de segona mà per consultar) o participar en els tallers d’escriptura”, explica.

Sota la direcció de la llibretera Montserrat Úbeda, la llibreria es divideix en l’espai de literatura i no-ficció d’autors catalans o traduïts; la zona infantil i juvenil; la secció de música, i la dedicada a llibres d’artista i primeres edicions. En cada una d’elles hi ha llibreters especialitzats en cada una de les temàtiques. Utilitzar les noves tecnologies, com tauletes per consultar les fitxes dels llibres, una atenció ràpida de la vintena de professionals que hi treballen, o potenciar la recomanació són les “claus” del projecte. A més, Benet destaca que el mateix disseny de la llibreria serveix per fer-la més atractiva al públic i facilitar la cerca de recomanacions.

Montse Úbeda regenta des de l’any 2013 a Gràcia una versió reduïda del que havia estat la llibreria Ona al centre de la ciutat, fundada l’any 1962 per Josep Espar Ticó, Ermengol Passola i, més endavant, el pare de la llibretera, Jordi Úbeda. La llibreria continuarà sent especialitzada en la literatura catalana i en català.

“Ona sempre ha venut només llibres en català des que es va fundar fa 60 anys. Un no es pot plantejar comprar la llibreria Ona i dedicar-la a vendre llibres que no siguin en català”, ha apuntat Benet. Al seu parer, estar especialitzats en el català és comercialment “molt positiu”, precisament pel punt de diferenciació respecte a les grans cadenes.

El nou local està ubicat al carrer Pau Claris entre la Gran Via i el carrer Casp; és a dir, molt a prop de l’Ona històrica i també de la Llibreria Laie. “No vaig pensar que hi hagués aquí al davant la Laie. És bo que hi hagi llibreries a la vora, perquè crea un clúster a la zona”, assegura Benet.

Botiga virtual

L’empresari assegura tenir moltes esperances posades en la botiga virtual que engegaran d’aquí dues setmanes. “Serà una eina molt potent, la millor e-commerce de llibre en català amb diferència que hi haurà”, afirma Benet. Al nivell de plataformes com Amazon, vol diferenciar-se amb la possibilitat que els llibreters facin recomanacions i no es perdi l’eficàcia i rapidesa de la distribució online.