La nova edició de l’Anuari de la Música indica que, si bé el 2020 la indústria musical catalana va “tocar fons” a causa de la crisi provocada per la pandèmia de la covid, el 2021 va ser un “punt d’inflexió” cap a la seva recuperació. Pel que fa al 2022, els grans festivals i els principals promotors han aconseguit remuntar les xifres prepandèmiques de 2019.

El document coeditat pel Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) conclou que tant la música en directe com els segells discogràfics han aconseguit “bons resultats”, malgrat el públic fins a aquest any no havia recuperat el consum i mantenia encara una “certa precaució” a tornar a assistir a concerts i festivals de manera massiva.

Les enquestes de consum cultural realitzades per la Generalitat de Catalunya no reflecteixen encara un retorn massiu a l’assistència a concerts i festivals –l’augment es detecta només als macrofestivals–, mentre que sí que es va registrar un creixement del 3% en el costum d’escoltar a música des de casa, sobretot des de plataformes digitals en els darrers dos anys, i per part de joves melòmans de 14 a 18 anys.

El treball indica que el sector ha “salvat els mobles” en dos anys gràcies al suport “urgent i a fons perdut” que han facilitat les administracions, el qual ha permès a les empreses recuperar el punt de partida precrisi i tancar el 2021 amb el segon millor registre dels darrers 20 anys després de les bones dades del 2019.

L’Anuari apunta que, malgrat el 2021 la indústria del directe va triplicar la facturació fins als 107,2 milions d’euros (un 195% més que l’any anterior i un 15% menys que el 2019), es tracta de resultats “enganyosos” perquè no són proporcionals a l’increment dels concerts programats (un 74% més que el 2020, però un 35% menys que el 2019), i encara menys respecte al públic (que va créixer un 144% en comparació de l’any anterior, però encara un 59% per sota de 2019).

Amb tot, es confia en què el cicle de la recuperació de públic i concerts s’hagi completat el 2022, ja que segons les dades provisionals els principals festivals dels Països Catalans han aconseguit augmentar un 20% l’assistència respecte de 2019, gràcies sobretot a l’augment de l’oferta i a l’increment dels aforaments. Més concretament, els macrofestivals de més de 50.000 espectadors han aconseguit guanyar un 27% de públic (un 45% només a Catalunya) respecte a fa dos anys, mentre que els festivals de 10.000 a 50.000 espectadors han equiparat l’assistència a les dades precrisi amb un creixement del 4%. En canvi, els certàmens de menys de 10.000 espectadors encara es troben un 20% per sota de les xifres de 2019.

Sobre la revitalització de l’escena local i emergent durant el confinament pel tancament de fronteres, l’Anuari afirma que va ser “un miratge”, ja que el 2021 els artistes catalans als principals festivals van caure un 14%, i la presència de català als escenaris es va reduir un 7%. Pel que fa a la presència femenina als escenaris, lamenta que “tampoc hi ha bones dades”, ja que en els dos darrers anys es van reduir un 20% les xifres a l’alça assolides gràcies a campanyes de conscienciació.

Finalment, el document explica que les companyies discogràfiques han assolit un “bon resultat” en la facturació per vendes fins a 12,5 milions d’euros, amb un augment del 13% respecte al 2020, i només un 3% inferior al 2019. El mercat digital representa ja el 81% del total. Amb tot, l’increment rècord de produccions en català de 2019 i 2020, es va veure aturada el 2021 amb 1.084 discos (una reducció del 7%).

Augment de la inversió pública

La inversió pública en el sector musical va créixer un 4% en el conjunt de Catalunya, País Valencià i Illes Balears. El treball assenyala que els governs dels tres territoris han facilitat injeccions de liquiditat al sector i han sortit al rescat dels comptes d’explotacions.

Per territori, la inversió a Catalunya va augmentar un 3% fins als 19,6 milions d’euros; a les Illes Balears l’increment va ser del 34% fins a 1 milió, i finalment al País Valencià el pressupost va créixer el 5% fins als 4 milions.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram