L’Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans calcula en uns 10 milions d’euros la pèrdua d’ingressos que la crisi del coronavirus suposarà als seus representats. Segons l’entitat, que agrupa prop del 75% dels segells musicals a Catalunya, la davallada és fruit del tancament d’establiments comercials, la cancel·lació de l’activitat i, també, de la caiguda d’ingressos pel consum de música a les plataformes digitals.

“Al contrari del que sembla, els ingressos pel consum de música a les plataformes digitals ha disminuït des del confinament”, alerta l’APECAT, amb dades relatives a la primera setmana, però que considera que marquen la tendència. No és que hi hagi menys consum musical, sinó una caiguda de la seva “monetització” tant per a productors com per a músics, indica la presidenta de l’entitat, Eva Faustino, a l’ACN.

El descens a Spotify tant de les subscripcions de pagament (del 26%) com de les gratuïtes (un 11%), la caiguda de la publicitat a Youtube (que influeix directament en els beneficis dels músics), així com l’auge de propostes musicals confinades en directe però sense retorn econòmic, han motivat un toc d’alerta de l’entitat amb la campanya ‘Confina’t amb músiques’.

La iniciativa vol conscienciar els usuaris que han abraçat molts continguts musicals generats durant el confinament, que la majoria són gratuïts i no tenen un retorn econòmic per als seus autors. A Instagram han proliferat les actuacions en viu des de cases i balcons, però més enllà de donar visibilitat als músics i fer créixer els usuaris d’aquesta plataforma, l’activitat no genera ingressos.

“Demanem als músics, que estan fent un esforç molt important d’arribar al seu públic, de generar continguts de forma generosa i altruista, que puguin fer el mateix però amb unes dinàmiques que almenys generin retorn”, explica Faustino.

Per això l’Associació demana als artistes que “potenciïn” la seva música enregistrada a través de llistes de reproducció en plataformes i suports que els generen beneficis, com Spotify, Deezer, iTunes o, en menor mesura, YouTube. En la mateixa mesura, se suggereix als consumidors de música que prioritzin els canals que beneficien més els músics; és a dir, aquells que via subscripció o via ingressos indirectes per publicitat els donaran ingressos.

“Tot i que és d’agrair que hagin sorgit tants continguts, produir dins del confinament a vegades fa que la qualitat no sigui la desitjable, i a més, no tots els grups poden produir perquè són bandes que no estan juntes, o són solistes. Per això, redirigir la gent que vol escoltar música a continguts preexistents millora la qualitat i és un retorn als músics que ara estan fent un esforç per dotar de nous continguts al públic en aquests moments”, reflexiona Eva Faustino.

L’APECAT estima que la indústria fonogràfica catalana (sense incloure-hi els autors) perdrà uns 10 milions d’euros degut a la crisi del coronavirus, no només per aquesta davallada del pagament online, sinó sobretot pel tancament comercial i la remissió de l’activitat. Segons l’associació, Catalunya representa el 10% del mercat estatal de producció i edició fonogràfica i videogràfica, i Promusicae ja ha calculat en 100 milions l’impacte de la crisi a tot l’Estat.

“Aquesta és una estimació que pot variar en funció de les tendències. Pot millorar o pot ser que augmenti si se segueix tot el confinament consumint música que no estigui dins dels canals de monetització”, adverteix.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram