El Govern ha presentat un pla específic per a la reactivació de la cultura popular i l’associacionisme cultural per fer front a l’impacte causat per la pandèmia de la Covid-19. El document està orientat a la sortida de la crisi, amb un marc unívoc per poder gestionar la incertesa i una calendarització de les activitats.

El projecte es presenta com una finestreta única per a entitats i municipis, per tal de poder oferir-los una resposta ràpida i clara. El document s’anirà adaptant i actualitzant segons les necessitats, les restriccions sanitàries i les reobertures.

Es tracta d’un pla interdepartamental que ha estat treballat amb el sector, i compta amb la implicació d’universitats, federacions, associacions, entitats i fires estratègiques.

El pla contempla cinc línies estratègiques:

Suport econòmic

El Departament de Cultura invertirà 2.150.000 euros el 2021 en línies d’ajuts per al foment de la cultura popular i el patrimoni etnològic, amb la possibilitat d’augmentar algunes de les línies en els propers anys.

  • Despeses estructurals d’entitats afectades pel cessament de l’activitat cultural a causa de l’estat d’alarma amb motiu de la Covid-19 (800.000 euros)
  • Adquisició i millora d’equipament tecnològic i per a la millora de la capacitat tecnològica i digital de les associacions de l’àmbit de la cultura popular i el patrimoni etnològic (100.000 euros)
  • Obres de restauració i conservació d’equipaments culturals per a entitats sense ànim de lucre (1 milió el 2021 i 1 milió el 2022)
  • Programació estable d’activitats artístiques en equipaments culturals gestionats per associacions i fundacions (250.000 euros)
  • Consultories en cultura popular i tradicional i l’associacionisme (35.000 euros)
  • Treballs de recerca sobre el patrimoni etnològic de Catalunya: inventaris (120.000 euros) i beques de recerca (60.000 euros)

Dates clau

El pla estableix una sèrie de dates clau per visibilitzar la cultura popular i l’associacionisme. La primera és el 23 d’abril, la Diada de Sant Jordi, quan s’impulsarà la presència de la cultura popular a totes les vegueries.

Una altra data és el 6 de juny, Dia de l’Associacionisme Cultural, quan es vol posar en valor la vitalitat del sector i reconeixement de qui ho fa possible. També es preveu un acte institucional en format híbrid i adaptant les portes obertes a la situació sanitària.

També està marcada en el calendari la Fira Mediterrània de Manresa (del 14 al 17 d’octubre). S’hi programarà una mostra a l’espai públic per fer visible la represa de l’activitat, i també una jornada adreçada a entitats i federacions per reflexionar sobre el futur del sector.

Formació

La reactivació de la cultura popular i l’associacionisme cultural també contempla una reorientació del pla de formació, estructurada en tres eixos:

  • Introducció del format híbrid presencial i telemàtic.
  • Increment de l’oferta adreçada a entitats, gestors culturals i administració local per facilitar eines per a una millor gestió de l’activitat festiva i associativa, i del patrimoni etnològic i documental.
  • Coordinació de l’oferta amb altres agents: entitats de primer i segon nivell del sector, ajuntaments, universitats, etc.

Innovació i recerca

En aquest àmbit, el pla proposa la realització de dos estudis. Un a gran escala per a la represa del món casteller: una prova pilot liderada pel Departament de Cultura amb un equip d’investigadors de la Universitat Rovira i Virgili i l’àrea de salut de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya.

L’altre és un estudi sobre l’associacionisme cultural del Departament de Cultura amb el Departament d’Antropologia de la Universitat de Barcelona, amb l’objectiu de conèixer l’impacte en la salut física i mental de les persones i en les entitats del país.

Comunicació

En el camp de la comunicació, el pla preveu la realització de campanyes en cooperació institucional interdepartamental per promoure l’associacionisme juvenil, la participació activa de la gent gran en l’associacionisme cultural, la igualtat de gènere en l’associacionisme cultural i en les manifestacions de cultura popular, i la integració de persones migrades.

A més, es fomentarà la presència de la cultura popular i l’associacionisme cultural en programes de divulgació i entreteniment a través d’un conveni de col·laboració entre el Departament de Cultura i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram