Cartoixa d’Escaladei, a La Morera de Montsant.La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, han signat aquest dimarts un acord marc per potenciar la utilització pedagògica del patrimoni, així com el seu accés i ús per part de la comunitat educativa. La col·laboració entre ambdós departaments té per objectiu que el sistema de museus, col·leccions, monuments, conjunts històrics, zones arqueològiques i paleontològiques visitables, arxius i altres equipaments patrimonials del país esdevinguin generadors de recursos pedagògics de qualitat.

El treball conjunt entre els dos departaments busca el desplegament de sinèrgies, l’alineament de programes, i dotar les accions i els projectes de més “coherència, projecció, visibilitat i eficiència”. L’acord té voluntat de permanència i vehicularà una visió de país, més enllà dels projectes puntuals, segons informen Cultura i Ensenyament en un comunicat.

Àmbits de col·laboració

L’acord preveu el desplegament d’actuacions i projectes d’interès comú en les següents àrees:

  • Formació del professorat en relació al patrimoni cultural, històric, social i artístic.
  • Adequació de l’oferta d’activitats educatives per part de les institucions de cultura d’acord amb l’enfocament competencial desenvolupat pel Departament d’Ensenyament.
  • Difusió de les activitats i els recursos associats a l’acció pedagògica dels museus.
  • Adequació dels programes adreçats a grups escolars independentment de l’especificitat de les necessitats educatives, i també per a famílies.
  • Participació dels equipaments patrimonials en la formació dual per a determinats cicles formatius i la col·laboració amb les escoles de disseny i d’ensenyaments artístics superiors.
  • Intercanvi d’informació i detecció de noves línies de col·laboració.

Primeres accions

Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, a Terrassa (foto: X. Caballé).Dues de les primeres accions fruit d’aquest acord són el programa Apadrinem el nostre patrimoni i el projecte web Patrimoni Educació. El primer es basa en la idea de l’adopció d’un element patrimonial per part d’un centre educatiu, i té com a finalitat fomentar el coneixement del patrimoni de l’entorn amb una actitud participativa de la comunitat escolar.

El curs 2013-2014, un total de 21 centres educatius, assessorats per 13 Centres de Recursos Pedagògics (CRP), van participar de forma experimental a Apadrinem el nostre patrimoni. En el present curs es preveu la participació d’uns 100 centres educatius de primària i secundària i es comptarà amb el suport 40 CRP.

Per altra banda, Patrimoni Educació és un portal web que oferirà a la comunitat educativa les activitats, serveis i recursos pedagògics dels equipaments patrimonials.

Jornades Europees del Patrimoni

Claustre del Monestir de Santa Maria de Ripoll. L’acord entre Cultura i Ensenyament arriba dies abans de les Jornades Europees del Patrimoni (JEP), que se celebren de divendres a diumenge, a les quals enguany s’han sumat més municipis que mai, 237 (11 més que l’any passat), que organitzaran 389 activitats (19 menys que el 2013).

Les JEP tenen com a objectiu apropar els ciutadans a la riquesa patrimonial del país i donar a conèixer llocs històrics, arquitectura monumental, jardins, arqueologia, patrimoni industrial o museus, entre altres possibilitats. Per això s’han programat activitats com itineraris, excursions, xerrades, exposicions, portes obertes, visites guiades, tallers, rutes a peu i en bicicleta, concerts, vistes teatralitzades o concursos.

Per participar en les jornades, les activitats programades han de ser gratuïtes i els monuments o conjunts arquitectònics sobre els que es basen han d’estar catalogats dins l’inventari del patrimoni arquitectònic català o l’arqueològic.

Les JEP se celebren a nivell internacional amb el suport del Consell d’Europa des de 1991, i Catalunya s’hi va adherir des de la primera edició. Estan organitzades pel Departament de Cultura juntament amb l’Associació Catalana de Municipis (ACM), la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i l’Institut Ramon Muntaner (IRM).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram