El barri de Sant Andreu de Barcelona acull de dijous a diumenge la primera edició de la mostra sobre patrimoni immaterial Som Cultura Popular, la qual comptarà amb la participació de més de 130 associacions, entitats, federacions, institucions i col·lectius. L’esdeveniment ha programat unes 300 activitats des de dos vessants: les dirigides als col·lectius de la cultura popular i al món científic i de l’antropologia per fomentar el coneixement mutu i afavorir la interactuació, i les activitats obertes al públic general.

Durant els quatre dies de la mostra, que se celebra als espais de Fabra i Coats i Can Fabra, hi haurà més de 30 presentacions de temàtiques diverses, moltes d’elles proposades per les entitats participants. També inclou una part de reflexió, amb debats, conferències, cursos de formació, assemblees i reunions; entre altres temes s’abordarà el debat de cultura popular i gènere i es tractarà el paper de la cultura popular en la integració o com afecten els canvis socials, polítics i econòmics del país. 

Som Cultura Popular també persegueix posar en valor de la tasca divulgativa dels diferents col·lectius; donar a conèixer iniciatives singulars en l’àmbit de la creació (especialment les adreçades al públic infantil i familiar), i oferir un servei a les diferents entitats, per exemple posant a disposició seva la logística necessària per desenvolupar les respectives assemblees i trobades anuals, entre d’altres.

Un sector dinàmic i madur

“La proposta és innovadora perquè no ho fem gaire, d’escoltar-nos”, assenyala l’artífex del projecte i cap de Cultura Popular de l’Ajuntament de Barcelona, que creu oportú fomentar aquest debat ara que les entitats “han mostrat una maduresa i capacitat d’organització màximes”. Fabregat afirma que és “especialment important” posar les bases d’aquesta trobada, de la qual el desenvolupament de la primera edició definirà quina periodicitat, format i abast ha de tenir de cara al futur.

Per la seva part, Carles Sala, director de Barcelona Capital de l’ICUB, destaca que l’objectiu de l’esdeveniment no és només mostrar-se, sinó “explicitar la voluntat del sector de crear debat, reflexió, marc teòric a l’entorn de la cultura popular”. En aquest sentit, afegeix que el sector “ja ha conquerit el carrer”, i que ara el repte és “aprofundir en el treball artístic”, un treball “complementari al de mantenir viu el contacte amb la gent”.

Finalment, Lluís Puig, director general de Cultura Popular de la Generalitat, afirma que, contràriament al que es pensa, el sector de la cultura popular “és dinàmic i notablement autònom”, i remarca que en els darrers anys s’ha organitzat en entitats de diversos nivells, cosa que el fa “molt més operatiu i eficaç”. “El sector federatiu no hauria pogut respondre a una trobada com aquesta fa uns anys, ja que no tenia la potència que té ara”, rebla Puig.

Som Cultura Popular s’articularà en quatre blocs temàtics i 16 àmbits específics.

Coneix

Museu nòmada

Espai de les pantalles

La cultura popular a l’escola

Ensenya’t

Mostra d’entitats

Mostra editorial de publicacions de cultura popular

Mostra de mitjans de comunicació de cultura popular

Fira de productes festers

Fira de joguines de cultura popular

Viu

Espai de les actuacions

Espai gastronòmic: la cuina de la festa

Explica’ns

Assemblees i reunions

Cursos de formació en gestió adreçats a les entitats

Presentacions

Debats i conferències

La tradiràdio_tv

Espai 2.0: trobad@ de viquipedistes

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram