El Departament de Cultura va presentar aquest dilluns el Pla de cultura digital 2014-2016, el qual té per objectiu situar les empreses culturals i creatives catalanes “en primera línia de la innovació, la tecnologia i el món digital”, segons va destacar el director general de Creació i Empreses Culturals, Jordi Sellas.
La iniciativa preveu tres tipus d’accions en funció del destinatari: les adreçades a les empreses natives digitals (que utilitzen les noves tecnologies com a base de la creació: videojocs, aplicacions de continguts culturals, empreses de 3D, etc.); les accions destinades a les empreses culturals tradicionals (del sector editorial, musical, audiovisual, arts escèniques, visuals, etc.), i les actuacions transversals.
“En l’àmbit de la cultura tenim la punta de llança del futur del país i és molt important que el sector cultural estigui ben articulat dels del punt de vista de la tecnologia i del món digital”, va remarcar el conseller de Cultura, Ferran Mascarell. “A través de la cultura digital podem generar oportunitats de treball, retorn econòmic i major accessibilitat a la cultura”, va afegir Sellas.
Aquest pla segueix l’estratègia iDigital de la Generalitat, que té com a objectiu millorar la competitivitat i l’ocupació mitjançant l’impuls de les tecnologies de la informació i la comunicació.
Línies d’actuació per a les empreses natives digitals
- Programa de finançament: creació d’una nova línia de préstecs participatius per a joves empreses digitals, dotada amb 1,5 milions d’euros; participació en la producció de videojocs i aplicacions, i participació en fòrums d’inversió.
- Programa d’internacionalització per donar a conèixer la creació i les empreses catalanes en els sector dels videojocs i els continguts digitals interactius.
- Programa per donar més visibilitat a l’activitat de les empreses digitals als mitjans de comunicació especialitzats.
- Programa per contribuir a crear nous nínxols de mercat per a empreses de videojocs com a proveïdores de serveis per a tercers, afavorint que es contractin empreses auxiliars catalanes.
- Programa per evitar la fuita de talent i atreure empreses estrangeres de videojocs a Catalunya, incrementant la vinculació entre estudiants i empreses.
Línies d’actuació per a les empreses culturals tradicionals
- Foment del canvi tecnològic i l’adaptació de formats i processos mitjançant les bases dels ajuts: es revisaran les línies de subvenció sectorials i de les aportacions reintegrables per adaptar les seves exigències al canvi digital, i s’instauraran puntuacions de “discriminació positiva”.
- Foment de la creació de projectes digitals treballant amb representants del sector del llibre, la música, l’audiovisual, els arts visuals i les arts escèniques.
- Impulsar la cultura empresarial crossmèdia i els projectes transmèdia: s’implementaran canvis en les línies de subvencions sectorials i de les aportacions reintegrables; s’organitzaran conferències i sessions informatives, així com trobades intersectorials.
Accions transversals
- Programa de suport a projectes amb l’organització o coorganització d’esdeveniments que relacionen els continguts culturals i tecnològics.
- Treballar amb les universitats per aconseguir una major vinculació entre estudiants i empreses locals: organització de presentacions de projectes d’estudiants davant inversors; puntuació favorable en les aportacions reintegrables a les empreses que contractin estudiants per a projectes digitals, i facilitar que els alumnes puguin fer pràctiques en empreses catalanes.
- Programa de cooperació intersectorial per afavorir el treball entre empreses tecnològiques i culturals. Potenciar la mirada digital de les empreses culturals.
- Augmentar les capacitats de les empreses catalanes mitjançant la formació. Col·laborar en el trànsit de les empreses culturals tradicionals cap el món digital mitjançant la formació específica i l’assessorament especialitzat.
- Programa de suport a l’emprenedoria digital per afavorir la creació d’start-ups tecnològiques i culturals amb l’impuls de les primeres fases de funcionament.