L’Institut de Cultura de Barcelona implementarà un pla de xoc cultural als barris de la ciutat. La mesura impulsada pel tinent d’alcaldia d’Empresa, Cultura i Innovació, Jaume Collboni, persegueix tres grans objectius: ajudar a consolidar una oferta cultural regular amb un circuit estable de propostes artístiques diverses (música, dansa, teatre, circ, audiovisual); generar espais de complicitat amb les comunitats d’usuaris culturals dels barris perquè col·laborin i coadministrin aquests circuits; i impulsar un programa de formació artística que apropi la ciutadania als llenguatges de la cultura a través d’un pla de pràctiques i aprenentatges artístics.

El calendari d’actuació arrenca el quart trimestre de 2016 i s’allargarà fins a finals de 2019. El pressupost serà de 8.195.000 euros (1.700.000 el 2017; 2.185.000 el 2018 i 4.310.000 el 2019), i la previsió d’ingressos és d’1.785.000 euros. L’ICUB calcula que el pla tindrà un impacte total de 202.900 beneficiaris (48.800 el 2017; 63.800 el 2018, i 90.300 el 2019).

El pla de xoc cultural als barris consta de tres mesures principals:

Circuit

Crear un circuit estable d’arts escèniques, musicals i audiovisuals a partir d’una xarxa de centres culturals i d’un treball de coordinació conjunta entre l’ICUB i cadascun dels Districtes de Barcelona.

Es treballarà per assegurar un circuit amb un mínim de deu espais per a cada disciplina amb la possibilitat d’ampliar-lo a mesura que pugui anar creixent en quant a oferta i demanda d’una manera sostenible i progressiva.

També es treballarà per generar un catàleg de propostes culturals representativa de les diferents vessants de l’escena contemporània conjuntament amb els programadors dels equipaments de la xarxa, crítics i especialistes. Un objectiu i conseqüència d’aquest circuit serà el de donar sortida a la creació feta a la ciutat.

A banda, el pla també pretén trencar les barreres entre les programacions culturals generades en els grans equipaments i les dels agents culturals i educatius que treballen des de l’escala de la proximitat, i establir una connexió bidireccional i fluïda.

Xarxa d’espectadors

Vincular aquest circuit a comunitats i xarxes d’espectadors relacionats amb els equipaments i els centres culturals participants a cada barri; en cas de no existir en un determinat territori, es treballaria per generar-les.

L’ICUB explica que, malgrat aquestes comunitats han de depassar l’àmbit estricte del circuit, el programa hauria d’actuar com a revulsiu per potenciar les comunitats ja existents o propiciar-ne de noves. Així doncs, a cada barri es vol impulsar la creació d’una comunitat associada amb la intenció de cooperativitzar la gestió dels públics i intervenir directament en la tria dels espectacles.

Aprenentatge artístic

L’ICUB argumenta que, actualment, les diferents propostes en aquest àmbit són promogudes en un 25% per la iniciativa pública i en un 75% per la privada. A més, el conjunt d’aquesta oferta es concentra als barris més cèntrics o amb un nivell de renda socioeconòmica i cultural més elevada: només un 8% es desenvolupa als 23 barris de la perifèria de la ciutat.

Així doncs, aquesta tercera mesura pretén començar a pal·liar aquesta desigualtat, intentant compensar el dèficit existent en alguns barris i idear una estratègia per promoure l’activisme cultural i la creació de comunitats d’usuaris culturals als diferents territoris.

Aquesta proposta s’estructurarà en tres programes interrelacionats, però amb objectius i dinàmiques de treball diferenciades:

Sensibilització artística i desenvolupament comunitari

Contempla totes aquelles propostes que vinculen pràctica artística, participació i expressió cultural, ja siguin relacionades al calendari festiu o a qualsevol altre esdeveniment de cultura popular.

En aquesta mateixa línia es realitzarà un pla d’aprenentatges artístics i tallers culturals conjuntament amb escoles i centres superiors d’ensenyaments artístics de la ciutat, per tal d’estendre una dinàmica formativa adreçada a població adulta en el marc dels programes que s’ofereixen des dels centres cívics.

Àmbit educatiu

Mesures adreçades a fomentar la pràctica artística en els centres educatius d’infantil, primària i secundària. Algunes de les línies a desenvolupar serien l’impuls de col·laboracions estables entre grans institucions culturals i centres educatius, i la incorporació de projectes de creació artística i innovació.

També es preveuen mesures adreçades a fomentar programes d’art i cultura en l’àmbit del lleure educatiu: generar una oferta d’activitats en horari extraescolar que fomenti la pràctica i ensenyament artístics; desplegar una oferta de lleure en els períodes de vacances (en format casal intensiu) vinculada a l’educació artística; i programes que promoguin que els alumnes amb motivacions puguin aprofundir en l’aprenentatge d’una determinada tècnica o disciplina artística.

Per dur terme aquest mesura es desenvoluparà un projecte pilot de dos anys en territoris especialment desafavorits en el marc del programa de Pla de Barris. Posteriorment s’ampliarà aquest pla a altres territoris de la ciutat. La previsió és haver estès el programa a un total de deu barris a la finalització de l’actual mandat.

Creadors en residència

Des del 2009, l’ICUB i el Consorci d’Educació de Barcelona desenvolupen Creadors en residència als instituts de Barcelona, un programa que introdueix la creació contemporània als centres públics d’educació secundària a través del contacte directe i continuat d’un creador amb els estudiants. En el marc d’aquesta mesura es pretén passar de les onze residències que es fan actualment a un total de vint per a l’any 2020, amb la voluntat de vincular-les a grans equipaments de la ciutat.

Així doncs, el pla de xoc preveu donar un impuls definitiu a programes que vinculin els àmbits de la cultura i l’educació i situïn el mateix centre educatiu com un generador d’activitat cultural. L’Institut de Cultura de Barcelona remarca que actua d’articulador, gestor i productor, però que el desenvolupament conceptual, evolució i avaluació del pla es realitzarà amb la màxima complicitat dels Districtes de Barcelona, de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram