Una campanya de comunicació de foment de la lectura de l’Institut de Cultura de Barcelona s’ha fet mediàtica abans de posar-se en marxa. De fet, al final, l’acció que aquest dijous va provocar una allau de crítiques finalment no veurà la llum: aquesta demanava a bibliotecaris i llibreters de Barcelona a triar dos llibres per enviar-los al president dels Estats Units, Donald Trump. Contingut a banda, presentava diverses faltes ortogràfiques i d’expressió.

L’ICUB argumenta que la campanya Barcelona Ciutat Llibre encara està en procés de “revisió i adaptació de les múltiples accions que l’integren”, però que la de la polèmica, tot i trobar-se en fase de treball, no en formarà part per les crítiques generades.

Un altre aspecte posat en dubte és que la responsable de la promoció sigui l’agència de publicitat After Share, del mediàtic Risto Mejide, que es va encarregar de la campanya electoral a l’alcaldia de Jaume Collboni, màxim responsable de l’ICUB. La campanya de foment de la lectura es va adjudicar per 108.000 euros (amb IVA) en un concurs públic al qual es van presentar un total de set empreses.

Crítiques del sector

L’Associació d’Editorials Independents Llegir en Català va ser la primera en carregar contra la promoció. “Cal distingir entre el que és una campanya institucional d’una acció per al foment de la lectura, que és el que realment ens preocupa”, afirma l’entitat. En aquest sentit, assegura que Barcelona Ciutat Llibre tal i com es planteja “en cap cas fomenta la lectura”. La seva voluntat és que “hi haja més llibres a les cases, als centres educatius i a les biblioteques, no a la Casa Blanca”, etziben.

El PEN Català, l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya i l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalunya també critiquen la campanya en un comunicat conjunt. Entre d’altres, lamenten que “es deixin” les actuacions de promoció de la lectura en mans d’una empresa de publicitat, de la qual posen en dubte que sigui “competent” per desenvolupar-la “atès el nivell lingüístic inacceptable que demostra el document i el cúmul de tòpics que desplega”.

Tant Llegir en Català com PEN Català, ACEC i AELC consideren que una campanya de foment de la lectura s’ha de coordinar amb el sector, cosa que en aquest cas no ha passat. Sobre aquest punt, l’àrea de cultura de l’Ajuntament puntualitza en un comunicat: “Aquesta campanya, com la resta d’iniciatives que es porten a terme al llarg de l’any a l’ICUB, només es farà –com no pot ser d’altra forma– comptant amb el consens del sector i després d’haver-se presentat als grups municipals”.

Les crítiques també van més enllà del contingut i el continent. Mentre Llegir en Català demana abandonar les “polítiques d’aparador”, PEN Català, ACEC i AELC es mostren indignades per l’ús de la cultura coma “eina propagandística”, en aquest cas de l’ICUB.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram