L’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) i el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) han presentat el projecte Cap a una política pública de cultura i educació, que persegueix un triple objectiu: reduir les desigualtats, disminuir la fragmentació entre el sistema cultural i el sistema educatiu, i millorar la coordinació i transversalitat entre les administracions.

Aquesta mesura de govern suposa un primer pas en el desenvolupament d’una política pública transversal en els àmbits de cultura i educació a Barcelona. La iniciativa neix amb la convicció que una major col·laboració entre ambdós sistemes és clau per a una millora efectiva de les oportunitats de la població, tant dels infants com dels adults.

El document elaborat per l’ICUB, l’IMEB i el CEB presenta les bases per a l’orientació general d’una política cultural i educativa, i desenvolupa tres grans eixos de treball que han de permetre abordar de manera integral la relació entre ambdós sectors: l’acció en el context escolar i d’educació formal; el foment dels entorns educadors no formals i informals (és a dir, els que no estan vinculats directament amb l’àmbit reglat o lectiu); i la dimensió educadora que han de tenir els centres i els projectes culturals.

Barcelona compta amb 1.162 centres educatius amb ensenyaments reglats i 424 centres culturals. La mesura de govern Cap a una política pública de cultura i educació recull algunes de les principals accions que es posaran en marxa per incidir en quatre dèficits actuals: el desequilibri de recursos i oportunitats educatives i culturals als territoris de la ciutat; la necessitat d’una estratègia compartida entre institucions educatives i culturals; la fractura sistèmica i de reconeixement mutu entre sistema cultural i educatiu; i la necessitat d’ampliar el reconeixement de les capacitats culturals i creatives de la ciutadania així com la seva heterogeneïtat.

Línies d’actuació

La mesura de govern planteja l’elaboració i disseny d’un pla d’accions per al període 2019-2026, amb les iniciatives que caldrà desenvolupar i els recursos necessaris per fer-ho. El document, que es preveu presentar a principis d’any, s’elaborarà amb la participació d’agents culturals educatius amb experiència i trajectòria en projectes significatius a la ciutat, tant des de la iniciativa pública com l’associativa i la privada.

El projecte també proposa la creació de l’Espai Transversal de Cultura i Educació de Barcelona per consolidar una estructura transversal entre l’ICUB, l’IMEB i el CEB. Aquest organisme serà l’encarregat de fer el seguiment del desplegament del pla d’acció i de proposar i dissenyar els projectes més idonis. En ell també hi participaran referents de districtes i d’altres àrees i programes municipals implicades, com ara Pla de Barris.

El recinte de Fabra i Coats a Sant Andreu, on actualment ja conviuen equipaments i entitats culturals i educatives diverses, seria la seu de l’organisme. La voluntat és convertir-lo en un espai de referència en l’àmbit de la ciutat per al desenvolupament de polítiques i programes que vinculin educació i cultura, i que sigui un punt de trobada d’agents d’ambdós sectors i un aparador de projectes.

La mesura de govern també preveu que, el 2019, l’Ajuntament de Barcelona desplegui una línia específica de subvencions destinada a projectes que vinculin cultura i educació a la ciutat, dotada amb una partida de 400.000 euros.

El Centre de Recursos Artístics de Barcelona complementarà les funcions del Centre de Recursos Pedagògics de Sant Andreu, ja que actuarà com a Centre de Recursos Artístics de Barcelona, consolidant la seva condició d’òrgan de referència de l’ensenyament formal de la ciutat pel que fa a projectes i processos artístics i culturals que es desenvolupen a l’aula. Tindrà una relació directa amb la resta d’equipaments culturals i educatius del recinte de Fabra i Coats i, molt especialment, amb la Fàbrica de Creació i el Centre d’Art de Fabra i Coats.

Des del Consorci d’Educació de Barcelona s’han reorganitzat les funcions d’alguns dels Centres de Recursos Pedagògics perquè s’adeqüin a les noves necessitats educatives i s’especialitzin, esdevenint referents en tres àmbits identificats com a claus per a la millora de l’aprenentatge: les tecnologies del coneixement i l’alfabetització digital; l’humanisme i els valors de ciutadania; els llenguatges artístics i l’accés a la cultura. En aquesta línia, el CRP de Sant Andreu ha passat a ser l’òrgan de referència de l’ensenyament formal de la ciutat pel que fa a projectes i processos artístics i culturals que es desenvolupen a l’aula.

Per altra banda, s’incrementarà el paper motor de la convocatòria unificada de projectes –que el Consorci d’Educació de Barcelona ha implementat aquest any– com a eina que facilita als centres educatius la planificació dels programes i els projectes que han de desenvolupar durant l’any escolar en cooperació amb les institucions i els agents culturals, científics i socials de la ciutat.

Des de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona s’avança en l’ampliació i la consolidació de la xarxa d’escoles municipals de música amb dues actuacions: la posada en marxa de dos equipaments nous als districtes de Sants-Montjuïc i de Sant Martí, i el trasllat al recinte de Fabra i Coats de la seu de l’Escola Municipal de Música de Sant Andreu – Mestre Pich Santasusana. Així mateix, s’està treballant en la incorporació de nous itineraris formatius, així com en la consolidació del treball de caràcter comunitari.

Per la seva part, el Consell d’Innovació Pedagògica ampliarà el programa Oportunitats, un espai de coordinació entre les institucions que ofereixen activitats educatives a les escoles de la ciutat que té l’objectiu de promoure l’equitat i possibilitar l’accés gratuït d’infants i joves. Actualment, aplega 180 entitats que ofereixen 5.305 activitats educatives

Finalment, també es treballarà en el desplegament d’un sistema comú d’indicadors d’avaluació de les polítiques i programes de cultura i educació, en fase pilot el 2018, per tal de treballar amb unes dades homologables en ambdós sistemes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram