El consistori barceloní ha presentat 20 mesures en el marc d’un pla de suport al comerç cultural de proximitat. La iniciativa té com a objectiu protegir i impulsar el treball que realitzen els comerços orientats a la producció i comercialització de béns culturals essencials.

L’Ajuntament especifica que són aquells establiments relacionats amb les arts visuals (galeries i comerç especialitzat), les arts escèniques (sales de música, teatre i espais de creació), les publicacions i els mitjans impresos (llibreries), l’audiovisual (botigues de discs, videoclubs i cinemes de proximitat), el disseny, i l’artesania.

El Pla de suport al comerç cultural de proximitat, que s’integrarà en el Pla de Comerç de Barcelona, inclou 9 mesures de suport mitjançant ajuts econòmics i rebaixes fiscals:

  • Mantenir els ajuts i línies de suport per a millores infraestructurals i de rehabilitació d’espais orientades especialment a llibreries, galeries d’art, sales de música en viu, espais de creació i sales de teatre.
  • Estudiar la creació de línies de suport a millores infraestructurals i de rehabilitació per a cinemes orientats al suport a la creació local i a la versió original.
  • Ampliar el suport econòmic a iniciatives i projectes culturals promoguts per qualsevol espai o plataforma de comerç cultural de proximitat, en el marc dels ajuts i línies de suport al comerç.
  • Incorporar les xarxes de comerç cultural de proximitat com a prioritàries en les actuacions de dinamització integral de determinats territoris de la ciutat.
  • Introduir sistemes de rebaixa, bonificació o exempció fiscal en l’IAE i l’IBI per a les iniciatives i establiments inclosos als territoris on es desenvolupin actuacions de dinamització integral.
  • Impulsar un acord per tal que l’Estat anul·li l’increment de l’IVA al 21%.
  • Fomentar que les administracions estatal i autonòmica apliquin rebaixes o exempcions fiscals als establiments de comerç cultural de proximitat.
  • Incorporar les xarxes de comerç cultural de proximitat al sistema de descomptes i avantatges del carnets culturals existents a Barcelona.
  • Posar en marxa un programa pilot que relacioni els comerços amb els centres d’ensenyament i el sistema d’equipaments culturals de la ciutat.

Altres mesures

Per millorar el coneixement del comerç cultural de proximitat, el pla també inclou l’elaboració d’un cens d’espais comercials, esdeveniments (fires, mercats, festivals) i plataformes (associacions, coordinadores, entitats); la creació de sistemes de cartografia (mapes, atles, etc.) per poder ser desenvolupats en aplicacions informàtiques; la definició de zones d’especial interès, com ara eixos d’especial densitat i concentració de comerç cultural de proximitat, i l’elaboració d’un calendari de cites de fires i mercats.

A més, per donar visibilitat a aquests establiments, es volen crear itineraris i rutes temàtiques associades a eixos de comerç cultural de proximitat, se senyalitzaran a l’espai públic, s’impulsarà a nivell internacional el comerç cultural de Barcelona, es vincularan a la Nit dels Museus, i es posarà l’accent en la seva contribució al sistema cultural de la ciutat en el desenvolupament del comerç cultural de proximitat al web 2.0.

També està prevista la incorporació del comerç cultural de proximitat en els àmbits de la marca Comerç de Qualitat,  i la creació de la modalitat Premi Comerç Cultural de Proximitat dins els Premis Barcelona, la millor botiga del món.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram