La Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals impulsa dues noves càtedres vinculades a elements catalans inscrits a la Llista Representativa de Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat de la UNESCO. Una sobre el patrimoni immaterial dels Pirineus i l’altra sobre el fet casteller.

Per una banda, la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida dirigirà la càtedra Educació i patrimoni immaterial dels Pirineus. Aquesta neix arran de la inscripció de Les festes del foc del solstici als Pirineus: falles, haros i brandons a la llista de la UNESCO del patrimoni cultural immaterial, reconeixement que requereix d’un estudi acadèmic i el desenvolupament d’accions formatives que en garanteixin la conservació.

Les funcions principals de la càtedra, són: fer pedagogia del patrimoni immaterial, educant en els seus valors essencials com a garant de la construcció de la identitat personal i social; desenvolupar accions educatives globals en relació als diferents tipus de patrimoni immaterial, cultural immaterial i natural, per tal de promoure el pensament crític i científic; col·laborar en la gestió les diverses institucions que participen en la conservació, salvaguarda i reconeixement del patrimoni immaterial per tal d’adequar els elements patrimonials a la seva funció educativa; configurar els recursos didàctics per a l’explicació i interpretació del patrimoni immaterial i natural; i contribuir al desenvolupament local i a la promoció de projectes i programes que facin valdre el patrimoni, tot generant riquesa.

La càtedra preveu activitats com el desenvolupament de projectes i estudis d’anàlisi en el marc d’un programa que aprofundeixi en els interrogants plantejats en aquesta temàtica; la realització d’activitats de recerca a través projectes nacionals i internacionals, de tesis doctorals o treballs fi de carrera sobre l’educació patrimonial; l’establiment de cicles de conferències, seminaris, jornades de reflexió i discussió de temes relacionats a càrrec d’especialistes de reconegut prestigi nacional i internacional; la difusió de l’activitat educativa a través d’una pàgina web i de la creació d’una col·lecció de publicacions pròpies; i els intercanvis permanents amb altres grups de recerca nacionals i internacionals.

Per al seva part, la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona dirigirà la Càtedra de recerca històrica i documentació del fet casteller, amb la finalitat de generar i socialitzar en l’àmbit de la cultura catalana la seva trajectòria des d’una perspectiva centrada en l’excel·lència de la recerca històrica i la seva difusió. La càtedra preveu la realització d’exposicions, tallers, cicles de conferències, seminaris, etc., així com promocionar l’estudi, inventari, catalogació i difusió dels arxius de les colles castelleres i dels arxius particulars.

La nova càtedra pretén impulsar un espai per a la recerca històrica i el debat científic sobre el fet casteller per tal de popularitzar-lo encara més entre la ciutadania; divulgar entre les escoles i els instituts els valors del fet casteller (superació, integració multicultural, treball en equip, autoconfiança i fer país); crear un espai de formació per a futurs investigadors del fet casteller, que segueixin els criteris d’excel·lència que marca el món universitari i altres activitats folklòriques similars que es facin en altres països; organitzar i realitzar cursos, seminaris, reunions de treball, jornades, destinades a potenciar la recerca i la formació per tal que cada vegada més la gent conegui la terminologia castellera i la sàpiga interpretar; i socialitzar entre la gent el món casteller, la seva evolució i els èxits assolits en el món de la sociabilitat i de la cultura cívica.

Per arribar a tots els segments de la societat es planteja realitzar el treball en tres grans àmbits diferenciats, de manera que permeti realitzar activitats específiques per a cada un d’ells. Des de l’àmbit científic, a través del món universitari, es promourà la realització de tesis doctorals, llibres, conferències, etc., per garantir que la producció en recerca històrica del fet casteller quedi integrada al món acadèmic. Des d’un àmbit casteller, es promourà, entre els integrants del centenar de colles que existeixen actualment, l’accés a la seva història amb l’objectiu de conèixer la seva formació, evolució i les perspectives de futur. I per últim, des d’un àmbit ciutadà, es promourà socialment la universalització del fet casteller i s’analitzarà com un fet singular i perenne de Catalunya, reforçant el missatge cooperatiu i de convivència.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram